la seca, la meca i...
El barroc
Dimarts passat –era un mal dia, certament, però Dimarts Sant, al cap i a la fi– es va presentar en societat la monografia sobre el barroc andorrà.
L’art d’època moderna a Andorra, es titula, obra de Bosch & Miralpeix, professors a la universitat de Girona, amb coordinació feta per un altre duo, Garrallà & Pujol, especialistes de Patrimoni Cultural.
És una obra que posa ordre, recupera noms i aclareix un dels períodes més importants de la nostra història artística, un període que fins ara tenia bibliografia de mèrit, però que demanava a crits una visió de conjunt.
És un treball essencial per deixar cobert un dels trumfos artístics més potents i poc coneguts d’Andorra.
D’aquesta manera es continua la tradició d’aquells llibres de referència sobre el patrimoni del país, com els volums dedicats a la balma de la Margineda o al Roc d’Enclar, o els catàlegs d’aquelles exposicions tan fenomenals que es feien in illo tempore, com el Magister Sancta Columba.
Hom podria pensar que el barroc és als antípodes del caràcter andorrà, que seria com més romànic, més auster, diríem que més autèntic.
Però barroc –i molt– era l’Antoni Fiter i el seu Manual digest, i bona part de la configuració urbana tradicional de la que tan orgullosos estem –allà on s’ha pogut conservar–. I és que l’esperit andorrà és potser més barroc que romànic, mal que ens pesi: cerimoniós, formalista, excessiu, amant dels contrastos i les contradiccions, intens…