Creat:

Actualitzat:

El reportatge es titulava Estados Unidos deja morir sus malls. Apareixia a la secció d’economia d’El Mundo (03/05/2017). Les xifres eren prou eloqüents: entre el 1956 i el 2005 als EUA es van construir 1.500 malls (centres comercials a aquest costat de l’Atlàntic). Hores d’ara en queden 1.100, en 10 anys seran 800. Més enllà dels motius d’aquesta davallada, que s’explicava amb claredat, el que cridava l’atenció era l’eina usada per fer l’anàlisi: imatges de satèl·lit. La cosa té més bemolls del que podria semblar a primera vista. Aquí i ara ens sobrevolen un eixam de satèl·lits de darrera generació que són capaços de distingir qualsevol cosa de més de 50 centímetres. Ulls electrònics que poden analitzar, per exemple, l’evolució de la construcció a la Xina i en funció de l’ombra dels edificis calcular la seva alçada, característiques i ritme de construcció. El gran germà que tot ho veu no està només a les càmeres de vigilància i seguretat urbanes o de la xarxa viària. Darrere l’estudi dels malls hi ha Orbital Insight. Aquesta empresa ha desenvolupat el software que transforma inofensives i neutres imatges de qualsevol punt del planeta en valuosíssima informació, ergo poder i diners. El client que ha pagat l’estudi de mercat dels malls és JP Morgan Chase, el banc més gran dels EUA. Com el lector imaginarà, té un grapat de clients de tota mena, un dels quals el govern federal. Sense caure en la paranoia, és evident que ficcions holliwoodianes com Enemigo Público (Enemy of the State, Toni Scott 1998, amb Will Smith i Gene Hackman) han estat superades una vegada més per la realitat.

tracking