Opinió

Model de Ràdio i Televisió pública (I)

Per aconseguir l’atenció de l’audiència en un escenari tan atomitzats’ha de filar prim i apostar pel nostre millor producte: la informació local

Creat:

Actualitzat:

L’actual RTVA és un model que no resulta ni de l’espontaneïtat ni de la irreflexió, com tampoc es tracta d’una proposta casual i sense discussió ni anàlisi prèvies. El Govern de Toni Martí va decidir l’any 2013, encertadament, eixugar l’enorme deute que l’empresa des de la seva creació havia anat acumulant. Sense entrar en les responsabilitats dels gestors i Governs anteriors, no s’ha d’obviar que si s’hagués seguit el mateix ritme, s’abocava la companyia a la desaparició. Posar el comptador a zero del deute i reduir la mida de l’empresa obligava a reformular-ne els continguts sense renunciar a l’objecte social: parlar i explicar Andorra al ciutadà ja que ATV és l’únic canal de televisió (ràdio a part) que informa del que passa a Andorra. Aquesta és la nostra diferència, el que ens fa únics i s’havia de potenciar per poder destacar. Quan Toni Martí i els seus ministres van confiar en mi per agafar les regnes de l’empresa, els vaig deixar clar que havíem de sobresortir pel fet d’informar sobre el que passa a Andorra, tant en el dia a dia com en moments i situacions especials i excepcionals, com poden ser catàstrofes, seguiments electorals, visites de personalitats, entre altres projectes puntuals o singulars. Tenir en la nostra graella programes d’entreteniment, d’anàlisi en profunditat o magazins diaris així com comprar pel·lícules o drets d’imatge sobre informació internacional és absurd ja que aquesta oferta el ciutadà la té completament copada amb la resta de canals en català i d’altres llengües que tant a través de la TDT com de l’oferta de pagament d’Andorra Telecom arriben a les llars. L’any 2000 hi havia 8 canals de televisió en emissió analògica a Andorra. El 2004 va arrencar la TDT amb 5 canals més. A dia d’avui n’hi ha 169, xifra que vol dir que per aconseguir l’atenció de l’audiència en un escenari tan atomitzat s’ha de filar prim i apostar pel nostre millor producte: la informació local. L’arribada del cap de Govern actual, Xavier Espot, i el seu equip ministerial va suposar una revàlida per a aquest format i per mi, i el cap ha seguit confiant en la meva persona per gestionar la RTVA durant 4 anys més i en una llarga exposició a la tercera planta de l’edifici de Govern davant del cap i tot l’executiu vam discutir sobre el model dels mitjans públics i el camí a seguir. El Govern, com a junta d’accionistes de l’entitat, va decidir seguir apostant per aquest model que és viu i que té un full de ruta definit. Aquesta aposta s’ha anat afinant amb el pas dels anys, amb una redefinició dels informatius amb la inclusió, per exemple, de la informació meteorològica en directe, connexions en directe amb l’exterior, passant per la realització d’un Informatiu Tarda, al qual segueix una desconnexió amb l’informatiu del canal francès France24, un acord que ens ha permès gaudir d’informació i imatges internacionals sense cost i oferir continguts en francès, llengua vehicular al país i que està clarament en desequilibri respecte al castellà entre la nostra ciutadania i que ha estat molt ben acceptat. Oferir imatges en directe de l’estat de les estacions d’esquí, així com la situació al moment de la xarxa viària gràcies a un acord amb el departament de Mobilitat i l’emissió de les càmeres distribuïdes per totes les nostres carreteres, fan que la nostra voluntat de servei públic s’apuntali. Cal no obviar els tres programes que donen continuïtat a l’actualitat del país com el Dia E en l’àmbit esportiu, La Rèplica en clau política i La Rotonda per tot el que són temes socials. Aquests continguts estan tenint molt bona acceptació, així com el fet de poder emetre per Andorra Televisió els programes principals d’informació de Ràdio Nacional d’Andorra, l’Ara i aquí i el Becaris, una fórmula emprada per totes les ràdios modernes d’arreu i que permet doblar el canal d’emissió d’aquests continguts de ràdio. El 2019 l’hem deixat enrere amb l’avenç tecnològic més important dut a terme per la casa, gràcies als companys d’Andorra Telecom: el pas a l’alta definició de tota la nostra antena, amb la qual cosa donem un millor servei al teleespectador. A banda de fer el seguiment de les visites de les autoritats i personalitats que ha tingut Andorra i de cobrir totes les campanyes electorals que hi ha hagut des de llavors fins a aquestes últimes, a RTVA, per explicar en un format més detallat i analític el nostre país, realitzem cada any almenys un documental que sempre versa sobre la nostra realitat: l’allau d’Arinsal, els 50 anys de la CASS, els 25 de l’ORTA o el darrer sobre la tasca d’UNICEF Andorra al Líban de la mà d’Albert Llovera. Pel que fa a la part esportiva, l’aposta és contundent, amb un seguiment dels equips i atletes andorrans com mai s’havia fet. Per exemple, en aquest cicle olímpic per primer cop RTVA és Televisió Oficial dels Jocs Olímpics al negociar-ne els drets en defensa de l’interès general que té per a Andorra poder seguir els seus atletes en l’esdeveniment més universal que existeix. Produir la cursa d’esquí de muntanya de la Copa del Món o andorranitzar les proves de les finals de les copes del món o les etapes del Tour o La Vuelta i que a través del nostre canal fem arribar en català i amb comentaristes de casa nostra a totes les llars del país. Ser partner de molts esdeveniments socials i culturals fa que la Ràdio i Televisió pública sigui vista i entesa com un col·laborador i còmplice necessari per donar-los visibilitat i aconseguir arribar als ciutadans. Des de fa 3 anys que cerquem i donem la possibilitat als creadors andorrans de ser els autors de la cançó de Nadal o de l’estiu que acompanya setmanes el teleespectador sent la sintonia de la nostra antena en l’època que s’escau i que té una resposta notable de candidats entre la família cultural andorrana per ser-ne els triats. Continua el Club Piolet, que any rere any creix en nombre de socis, només superat per l’Automòbil Club d’Andorra. Seguir desgranant els diversos continguts que s’ofereix faria que aquesta tribuna necessités tres dies i la intenció és sobretot deixar clar que estem on volíem estar des que me’n vaig fer càrrec i que sabem el que volem seguir fent i continuar creant sempre, però, amb voluntat de servei públic i informant i explicant el que passa a Andorra.

* Xavier Mujal, Director general de RTVASA

tracking