Andorra ha estat amfitriona aquesta setmana del Congrés mundial de turisme de neu i muntanya, una cita importantíssima per al país, que permet aplegar professionals del sector especialitzats en aquest tipus de destinacions de tot el món. El congrés, que enguany tenia més de 400 inscrits, permet aprofundir en les noves tendències en matèria turística i alhora reflexionar sobre el futur del sector. L’aposta per la sostenibilitat combinada amb l’ús de les noves tecnologies i la preservació de la natura amb una aposta pels productes de proximitat són alguns dels aspectes destacats dels experts. El retorn als orígens, la fugida de les aglomeracions per descobrir entorns únics, amb una bona oferta complementària, semblen la clau de l’èxit tot i que de vegades no s’ajusten a les expectatives econòmiques. Per poder fer una oferta alineada amb els consumidors són molt útils dades que proporcionen, per exemple, els smartphones, que ens permeten saber en connectar-se no només com és mou el turista, sinó on és a cada moment, quines coses li agraden per fer fotos i què busca. Aplicar tot aquest coneixement, del que Andorra disposa, a la personalització de les experiències és un dels reptes de futur. Alhora l’aposta per la no-massificació i buscar productes exclusius que satisfacin les expectatives. Les dades d’Andorra Turisme mostren el perfil del visitant: la majoria venen al país per el compres, la gastronomia, el senderisme i la cultura. Tot això ens ha de donar les pistes per seguir innovant i perfilant el model.