Creat:

Actualitzat:

Què hauríem de saber fer al sortir de l’escola? Més enllà d’aprendre a llegir (entendre) i escriure (sense faltes). Més enllà de saber calcular quatre números i tenir les nocions bàsiques de qui som i de com hem arribat fins aquí. Valors, criteri propi, desig de saber, esperit crític, disciplina i organització, idiomes i amics. Perquè l’escola també és bona per fer amics. Si entenem l’escola com l’espai on els grans donen les eines de vida als més joves perquè puguin funcionar en l’etapa adulta com a elements integrats en un context social, em demano: l’escola fa la feina? La fem nosaltres des de casa? Segurament no. O no prou. I no per manca de ganes, segurament. Els plans d’estudi canvien, muten i es descafeïnen. Arrecerant les assignatures d’humanitats per generar fornades de tècnics sense ancoratges ferms. Els canvis que vivim com a societat i els nous reptes que ens planteja la societat arriben també tard o malament a l’escola. Hem canviat el bolígraf per la tauleta, l’enciclopèdia per la Viquipèdia, però els sistemes d’aprenentatge són molt semblants als de fa vint anys. Això sí, els que arriben al batxillerat aprenen a passar exàmens i a preparar temaris, però els costa relacionar, integrar i fer del coneixement una eina transversal. Aprenen a comptar però no saben gestionar un pressupost, llegeixen en tres o quatre idiomes però no saben llegir entre línies i el que és pitjor, han canviat el saber pel TikTok, des d’on es nodreixen de les coses que realment els importen, com si fos la veritat. Una veritat teixida des de la ignorància i la popularitat. Que no ens passi res.

tracking