De la meva agenda
El cor de la mare n'està ple
La família, l’escola i el lleure hem d’anar tots a l’una. Els tres cerquem l’educació integral
“Per comprendre un adult, aneu a trobar un infant”, va escriure André Charlier (1895-1971). Goso completar. Si vols comprendre un infant, apropa’t al cor de la mare. El Papa Francesc, en parlar de la mare, canta: “Quina cosa més meravellosa! Quina cosa més bella. L’opció de vida d’una mare és l’opció de donar la seva pròpia vida.” Els monitors d’AINA en són molt conscients que són els pares i les mares els que tenen a la mà l’art d’educar. Cada estiu, la programació de colònies comprèn dues trobades amb els pares i les mares dels nens i nenes inscrits a una de les tres tandes. Conversem en la primera reunió sobre el programa per completar-lo amb els suggeriments i iniciatives de les famílies. La segona té lloc el darrer dia de colònies, dia de pares, on aquests són uns ainistes més de la colla. La sala d’actes de Santa Maria del Fener s’omplí de gom a gom el 17 de juny per paladejar l’estiu de la nostra gent jove.
La família, l’escola i el lleure hem d’anar tots a l’una. Els tres cerquem l’educació integral de cada infant i adolescent. L’agenda de la mainada sembla la d’un ministre de Govern. Els carreguem de tantes activitats escolars i extraescolars amb el greuge d’oblidar que tenen una ànima. Les famílies, preocupades per la salut del fill@, el cobreixen d’un luxe de precaucions extraordinàries que, al mínim contratemps, correm-hi tots!. I per un altre costat, resten absolutament indiferents als perills que el seu esperit corre. Antoni Puigverd, articulista d’opinió, ens avisa: “El món ha canviat. Els nens no aprecien el gust de la fruita perquè des de petits els hem acostumat a l’assaboriment artificial, de més gust que els gustos naturals. La intensitat química dels sabors guarda més relació del que sembla amb la crisi cultural del nostre temps. Aquests gustos tan penetrants equivalen a les emocions intenses que susciten els videojocs i videoclips, el cinema en tres dimensions o els efectes especials dels dibuixos animats de base cibernètica, els parcs d’aventures i, per suposat, els jocs smartphonics sense oblidar les sovintejades anades i vingudes a Internet”. A AINA treballem perquè volem els infants i joves lliures. No hi ha persones lliures sense el sabor de l’esforç, de l’assaboriment de la natura verge, de la contemplació dels estels agermanats amb el foc de camp i el misteri de la nit, tot cantant “ foc guspireja, les flames pugen, les veus s’eleven, cantem gaiament la joia de viure aquest bell moment”. La llibertat passa per les virtuts (mot que vol dir força) de la puntualitat, de la noblesa, del servei a l’altre, de l’espiritualitat.
Pregunto a pares i a mares: “Què espereu de l’equip de monitors d’AINA per al vostre fill@?” Les mares han escrit més que els pares. Són emotives les gavernes que ens han ofert. En faig una ornada gavernera per a la meva Confident, a qui demanem el millor estiu per a tots, pares, mares, avis i mainada.
“Que la meva filla aprengui a observar la naturalesa en totes les seves dimensions; que se li encomani l’entusiasme dels seus monitors. Amb els follets començarà a canviar aquest món, per un de més bonic.”
“Que els inculquin l’esperit de companyonia i a l’alhora aprenguin a superar les dificultats amb l’esforç.”
“Que tingui una visió diferent de la muntanya i aprengui a confiar en les estrelles i en els altres. Que gaudeixi de l’entorn i la companyonia. Que conegui nous amics.”
“Que s’ho passi molt bé!”
“Que el mossèn i els monitors els transmetin els valors humans i cristians.”
“Que s’emporti un bon record dels monitors i monitores i faci molts amics.”
“Que conegui i estimi els país, i en gaudeixi. Que l’ajudi a créixer humanament i espiritualment.”
“Quan el seu germà petit no ha tingut plaça, espero que anar-hi sol el faci més independent i l’ajudi a espavilar-se. Que s’ho passi molt bé.”
“Que comparteixi experiències, amistats, valors...”
“Que faci convivència amb altres nens. Que aprengui virtuts, i sobretot que sigui feliç i vulgui tornar-hi.”
Em permeto fer-ne una gavella de totes les altres respostes: “Que s’ho passi molt, molt bé; el valor de l’alegria; que els monitors siguin els seus germans grans; que us enyori quan marxi; que aprengui a compartir amb els companys, monitors i tota la gran família que sou AINA; que visqui la natura i les emocions; que els monitors estiguin pendents dels nens; comprensió; que lo recuerde toda la vida; que col·laborin en l’educació dels nostres fills; que atenguin les diferències; que els estimeu i els ensenyeu a estimar...”
Gràcies pares i mares. Ens poseu el llistó molt alt. La Mare de Déu de Meritxell ens somriu: “Educar és un acte d’amor.”