De la meva agenda
Els batxillers de professional pregunten
El que més controla AINA és que no hi hagi assetjament
Gràcies, joves estudiants de Batxillerat professional d’activitats físiques, esportives i del lleure, d’interessar-vos sobre l’educació en el lleure d’AINA:
Centre Formació Professional:
–Hi ha hagut casos de racisme, ideologies sexistes i religioses, etc. entre els infants? Com resoleu aquests tipus de conflictes?
Mossèn: –NO!, però l’excepció fa la regla. Recordo el Quetzal, un nen d’una família andorrana. Venia de Nicaragua. Alguns nens li deien: “negrito”. Ell, sense enfadar-se, responia : “no soc negre, soc moreno”. AINA el que més controla és que no hi hagi assetjament. Fem patrulles de sis nens/nenes i un monitor. Els grups de l’habitació se’l fan els mateixos nens/nenes. Allò que jo tinc per més sagrat és el conte de bona nit amb què predico la igualtat, el respecte, la germanor... i si dono una nota de protagonisme és a favor de les nenes i de les monitores. Quan s’ha donat durant el dia un cas de racisme, de menyspreu o simplement una baralla, ho comentem entre tots abans de donar-nos la bona nit. Els interessats es demanen perdó i es fan una encaixada de reconciliació. Els companys els feliciten amb una cançó.
Em pregunteu per les marginacions per raons religioses...? Responc: –No demanem cap carnet de batejat o d’haver celebrat la primera comunió. AINA ha acollit infants musulmans, seminaristes budistes. Ser catòlic és acollir tothom!
CFP. –Feu actes religiosos a AINA?
M. –Hem de partir de la base que religió ve del llatí re-ligare, és a dir, relligar. Com diu el Petit Príncep: l’amistat és crear lligams. Les colònies, les convivències, les formacions de monitors residencials... a AINA hi som per crear LLIGAMS D’AMISTAT. Aquesta és la clau de l’èxit d’AINA. Només conviure junts residencialment les 24 hores del dia, tota una setmana, són suficients per crear amistats molt fermes... Aleshores, és aquesta la religió que es practica a AINA. Després segueix el gaudi de la NATURALESA meravellosa que tenim a Andorra. Les muntanyes, els llacs, els boscos, les flors... són la millor catedral del món. Beneïm la taula, els dic bona nit per donar gràcies del dia... i diumenge compartim la festa amb els veïns de Canillo cantant a l’església parroquial. El primer i fonamental acte cristià d’AINA és ACOLLIR TOTHOM com feia Jesús.
CFP. –Si s’apunta un nen /a que sigui homosexual o transgènere, hi posaries cap problema?
M. –AINA treballa l’ART DE L’AMISTAT, de la qual el RESPECTE és el primer valor. El que sí que AINA exigeix és SER FELIÇ. I per ser feliç, com resa el sermó vertebral de Jesús, el Sermó de la Muntanya, és ser net de cor. Jesús diu: FELIÇOS ELS NETS DE COR. Es va a AINA per fer un servei als nens, nenes, nois i noies. Un hi va amb el compromís d’educar, d’ajudar a créixer en valors els infants i adolescents... Jesús va RESPECTAR la consciència de tothom: “Si vols...” els deia. Ser cristià és seguir les petjades de Jesús.
CFP. –Inculqueu la religió als joves o és més la seva elecció?
M. –AINA ha tingut molts llibres de text que han treballat els monitors: El Profeta de Gibran, El Petit Príncep de Saint-Exupéry, El meu mossèn Cinto Verdaguer de mossèn Ramon... Però el Llibre dels Llibres ha estat l’EVANGELI DE JESÚS, que és el nostre GPS per guanyar els ideals –cims de la vida. Perquè l’Evangeli parla de
a) “G” de Grup, de Colla, de Comunitat... sols no farem mai res.
b) “P” de Pregària, de mirada cap a l’interior del cor, d’espiritualitat perquè només amb el que és material no es viu.
c) “S” de Servei perquè servir és ESTIMAR. Jesús renta els peus en senyal de servei i Jesús ens deixa el Manament Nou de l’Amor al germà com a testament: FEU EL QUE JO HE FET! ESTIMEU COM JO HE ESTIMAT. AINA acull els joves evangelistes de Castelldefels, els seminaristes budistes, els Eclaireurs... Només els demanen que tinguin un GPS.
CFP. –Es poden plantejar activitats lúdiques en relació amb l’església?
M. –Sí, tot el que és cultura enriqueix i l’ADN d’AINA és conèixer i estimar el país on som, Andorra. S’organitzen jocs, gimcanes, cançons, llegendes... per conèixer Meritxell, la seva llegenda, l’explicació de la imatge; el romànic de Sant Joan de Caselles, la seva llegenda, gimcana pel poble de Canillo: Santa Creu, Casa Comuna amb la Creu dels 7 braços i la llegenda, l’Himne Andorrà en què cantem DE MERITXELL, LA GRAN MARE... el que és meravellós d’AINA és que jugant ens culturitzem en andorranitat, que té profundes arrels cristianes.
CFP. –És fàcil compaginar l’àmbit religiós amb el lleure.
M. –Hem de tenir molt clar que L’EDUCACIÓ és un tamboret de tres potes. Si en falla una, L’EDUCACIÓ no se sosté: a) la pota de l’educació familiar; b) la pota de l’educació formal, la de l’escola; c) la pota de l’educació del lleure. Les tres s’han de compaginar... si és al contrari, anirem coixos tota la vida. AINA diem que és una obra SOCIAL, LÚDICA i EDUCATIVA. AINA és també l’obra social del Santuari de Meritxell.
CFP. –Quin valor principal en relació amb la religió es transmet als nens i a les nenes?
M. –Es transmet l’únic valor que ho val tot i ho comprèn tot: ESTIMAR... això vol dir amistat, esperit de servei, sentit de comunitat, alegria, atenció especial als infants i joves vulnerables, voluntariat... Coneixent i estimant Andorra aprens a estimar tots els països del món perquè, com em confia la meva Confident, “són la casa de tots”.