Transport públic intern
El transport públic intern és una de les grans assignatures pendents del país. Hi ha línies d’autobús que cobreixen les set parròquies i serveis comunals per arribar allà on aquestes línies no ho fan però manca una planificació global per evitar duplicitats, una xarxa de parades ben senyalitzada i amb tota la informació que requereix un usuari, horaris que donin servei a les necessitats... en definitiva, un seguit de condicionants que converteixin el transport públic en una autèntica alternativa al vehicle privat. El Govern fa dies que té en projecte aquesta revisió global de les línies però encara no és una realitat i tot just aquest 2016 s’ha d’executar una altra de les necessitats imperioses per a un país on un bon nombre de persones arriben via autobús: una estació central. Fa uns dies el cònsol menor d’Escaldes, Marc Calvet, rellançava una proposta que ja havia fet fa alguns anys, impulsar una espècie de tramvia turístic per facilitar la mobilitat entre els eixos comercials de les parròquies centrals. Una proposta, la d’un tramvia, que un enginyer ja va proposar al comú d’Andorra la Vella fa uns tres anys, per cobrir el trajecte entre Tobira i el carrer de la Unió. A falta d’avaluar-ne cost i impacte, l’alternativa agrada als comerciants, als comuns concernits i fins i tot al ministre de Transports. Un tramvia és un transport net i molt adequat per facilitar la mobilitat en zona urbana i buidar-la de cotxes. Però una proposta d’aquesta magnitud hauria d’encabir-se en un projecte molt més global, que concernís tot el país i no únicament les parròquies centrals. No es pot descuidar que hi ha molts ciutadans que viuen a parròquies altes però treballen al centre. O turistes que s’hi allotgen i que es desplacen a la capital o Escaldes a comprar. Podrien ser potencials usuaris de la xarxa de transport públic si cobrís les seves necessitats. Entre Sant Julià i la capital ja fa anys que funciona el bus exprés que va néixer precisament amb l’objectiu d’esdevenir alternativa al cotxe, però la idea no ha anat més enllà. Ara que el Govern vol impulsar una mobilitat més sostenible és hora que es plantegi què fer amb el transport col·lectiu.