Integració a les aules
I l’educació és essencial com a eina d’inclusió perquè després es puguin desenvolupar en la vida i trobar una sortida laboral. Fins ara el recorregut a l’escola dels alumnes afectats per aquest trastorn genètic acabava a primària. Aleshores l’alternativa era continuar els estudis a l’Escola Especialitzada de Meritxell però l’Associació per la Síndrome de Down no comparteix aquesta via i ha lluitat perquè puguin continuar l’educació a secundària. El ministeri ha tingut en compte la petició i el curs vinent es podria veure nens amb la síndrome compartint aula amb els companys com ho feien en el cicle anterior. És evident que necessitaran una atenció diferenciada però per això l’escola és una eina d’integració. El col·lectiu té clar que aquests infants poden arribar a tenir capacitat per cursar estudis universitaris, perquè hi ha casos que ho han aconseguit, i reivindiquen que no se’ls tanquin les portes. Demanen que almenys tinguin l’opció de continuar la formació perquè sigui la progressió personal la que determini fins on poden arribar i que no es vegin privats de poder avançar acadèmicament perquè no se’ls accepta a secundària. Poder aprendre amb altres companys seguint l’ensenyament estàndard és un repte que serveix perquè una persona amb síndrome de Down se superi i que li pot permetre adquirir els coneixements i les habilitats per ser més autònoma, que és la gran preocupació del progenitors. A l’Escola de Meritxell l’evolució pot ser la contrària o com a mínim es pot aturar. L’entrada d’aquests alumnes a secundària exigeix que el professorat estigui preparat per atendre les necessitats específiques que puguin tenir i que hi hagi certa adaptació a les classes perquè progressin al ritme adequat. El ministeri fa un esforç incorporant els estudiants al segon cicle i és una aposta per l’educació inclusiva que s’ha de buscar sempre que afavoreixi un infant. No tots els afectats amb la síndrome de Down hi arribaran però ha de ser possible donar l’oportunitat als que siguin capaços d’aconseguir-ho i millorar les opcions del futur laboral.