Vehicles dependents
Una previsió una altra vegada poc real. Com la d’arribar al 2018 amb un sis per cent d’automòbils endollables, mig miler, matriculats al Principat. L’ínfima implantació que tenen aquests vehicles fa pensar que els pronòstics fallaran per més que s’hagin previst ajudes a la compra de fins a 9.000 euros per a un turisme i fins a 11.000 per a una furgoneta o camioneta. Afirma Alcobé que si amb les subvencions no arrenca la venda de vehicles elèctrics és un indicador que “no estem prou madurs com a societat”. Potser justament el contrari. Potser traspua que la ciutadania andorrana actua amb maduresa i reflexiona sobre els inconvenients que li poden sorgir amb un vehicle totalment dependent de l’electricitat. Potser s’ha adonat que la falta d’infraestructures per garantir les recàrregues obliga a esperar que es desenvolupin abans d’embarcar-se en una inversió costosa que planteja moltes incògnites. I potser precisament això és el que ha de repensar el Govern. El programa Engega és una bona iniciativa i l’aposta per la mobilitat ecològica i la reducció d’emissions contaminants és interessant però els plans s’han de fer en l’ordre lògic perquè sigui viable implementar-los. Sembla que en aquest cas el primer que cal dissenyar i desplegar és una xarxa interna perquè el conductor d’un vehicle elèctric tingui garantit que el podrà recarregar per circular i assegurar-se que existeix si traspassa la frontera. És necessari adequar el marc legal perquè es puguin instal·lar els endolls als pàrquings? Quan siguin individuals no hi haurà objeccions, però què succeeix en els edificis de pisos. Les comunitats autoritzaran un propietari o inquilí a instal·lar un punt de recàrrega? Com es registrarà el consum que generi; caldran comptadors individuals per a cada plaça d’aparcament perquè cadascú haurà d’assumir la despesa d’electricitat? Qui no tingui pàrquing, on podrà carregar el cotxe si la millor opció és fer-ho amb tarifes nocturnes? Molts dubtes per resoldre i inversions a les quals es podien destinar els fons del pla Engega en la primera fase. I quan tot estigui enllestit, els compradors potser s’apuntaran amb ajuts atractius a la mobilitat elèctrica.