Treball en regla
Atribueix el Govern l’increment de les multes al fet que els treballadors coneguin cada vegada més les normes, que repercuteix en el fet que hi hagi més persones que posin en coneixement del departament de Treball el que consideren que és una vulneració de la legislació. Forma part de la normalitat laboral i de l’evolució de la implantació de noves normatives que els incompliments es denunciïn perquè estan associats al perjudici de l’afectat i és evident que no té perquè patir les il·legalitats que pugui cometre el patró. La llei s’ha de complir amb la mateixa exigència per les dues parts. Empresaris i assalariats tenen l’obligació de respectar les normes perquè és el marc que impedeix que hi hagi abusos de cap dels dos implicats. L’actor més dèbil és l’empleat i per això Inspecció de Treball ha de ser àgil per vetllar pel compliment dels drets dels treballadors. Segons les estadístiques del departament, no seguir les normes ha motivat 106 expedients per infraccions a condicions de treball com el pagament del sou, de la jornada laboral o de les vacances, mentre que la resta està vinculada a la salut i seguretat en el treball. El rànquing de les sancions el lidera l’hostaleria que gairebé duplica els dossiers oberts a serveis. L’explicació de Govern per a la situació de l’hoteleria és la complexitat de la feina als establiments amb àmplies jornades laborals que compliquen la gestió del temps de feina i el de descans. Una circumstància que accentua la rotació en el sector i que també està en el rerefons de les dificultats que en ocasions tenen els empresaris per cobrir les vacants de treball. I unes particularitats que s’han de tenir en compte però que no poden excloure del compliment de les normes, que tampoc no es pot obviar que han d’ajustar-se a la realitat del país perquè siguin el màxim d’eficaces possibles per les dues parts que signen un contracte. La revisió del codi de relacions laborals està damunt de la taula fa mesos i convindria que el nou text preveiés les peticions dels empresaris però també les dels empleats i Inspecció és un actor privilegiat per saber què és el que la nova normativa ha de recollir.