Publicat per

Creat:

Actualitzat:

La llunyania és un problema obvi i l’opció d’obrir aquest mercat no passa en cap cas per intentar establir un flux directe entre el gegant asiàtic i Andorra. Com amb la majoria de punts d’origen, s’ha de treballar en l’establiment de sinergies amb els milions de visitants xinesos que viatgen a Catalunya i al sud de França. És aquest el mercat interessant on l’oferta passa per aconseguir que part dels dies de vacances els utilitzin a desplaçar-se fins a Andorra. L’empresari especialista a portar turistes xinesos a Andorra que ahir va oferir una conferència va ser molt clar: per lluitar per aquest mercat cal tenir en ple funcionament l’aeroport de la Seu. És evident que la capacitat per atreure turistes que estan de vacances a Barcelona o Tolosa és molt més simple si l’oferta passa per desplaçar-se menys i mitja hora en avió que no pas si es tracta de trigar sis hores o set, entre anada i tornada. Aquest és el principal laberint amb el que s’enfronta l’aeroport de la Seu. Difícilment avui dia és possible donar-li un funcionament diari perquè la inviabilitat econòmica d’establir rutes aèries fixes és evident. Al mateix temps, però, hi ha una evident utilitat com a destí d’enllaç amb turistes que vulguin venir a Andorra i que es trobin en ciutats properes passant períodes vacacionals. I poden haver-hi altres utilitats. A hores d’ara no s’ha pogut resoldre quin és el model concret que ha de tenir la instal·lació, perquè existeix un problema econòmic evident. Per tenir operativitat total cal establir un sistema que doni un servei complet i aquesta opció és terriblement cara quan no té un ús diari ni habitual. És en aquest dilema on el Govern andorrà ha de jugar un paper important i arribar a acords amb la Generalitat per establir quina és la millor forma d’aprofitar l’aeroport alturgellenc sense l’obligació de fer una despesa anual que estigui per sobre dels beneficis que aporta la infraestructura. El nou model econòmic basat en l’obertura i l’arribada de capital estranger encara està en un estat molt prematur. És possible que si el nou marc econòmic es va consolidant la figura de l’aeroport, com la de l’heliport, prenguin una dimensió que actualment és difícil de preveure. És possible que en pocs anys l’aeroport es converteixi en imprescindible, tot i que avui en dia manifestament té escàs impacte.

tracking