editorial
La cruïlla de SOM
Andorra Telecom es veu abocada a diversificar les activitats per compensar la davallada d’ingressos provinents de la itinerància. La compra d’un operador espanyol i exportar coneixements d’enginyeria són les alternatives més clares
Andorra Telecom es troba en una cruïlla complexa de gestionar. És conscient que la seva principal font d’ingressos anirà irremeiablement a la baixa sense que tingui mecanismes al seu abast per aturar-ho. La recaptació del roaming es reduirà any rere any de forma significativa per aplicació de les noves normatives internacionals. Un context que obliga a repensar la missió i objectius de l’empresa de dalt a baix per mantenir l’actual nivell d’ingressos. I el camí passa per definir noves estratègies i diversificar les activitats. Ara bé, un cop analitzades les primeres dades, les extremes urgències que s’han generat són matitzables des del moment que la caiguda de la recaptació per a la itinerància no està sent ni molt menys tan accentuada com apuntaven les previsions. SOM (Andorra Telecom) va fer l’any passat 44 milions per aquest concepte, xifra rècord, i espera per a enguany superar els 40. De la mateixa manera que si les primeres expectatives apuntaven a uns ingressos a mig termini de no més de 2 milions, ara es preveu un finestra de 10 a 18 milions a partir del 2020. La davallada, però, no deixa de ser molt important i obliga a buscar noves alternatives, però amb el marge de maniobra quant a terminis força ampliat. Pel que fa a les activitats paral·leles, les possibilitats d’expansió del negoci vindran determinades per les ofertes presents al mercat i per la capacitat logística de l’empresa; en el benentès que difícilment s’arribarà a aconseguir els ingressos del roaming. La primera línia passa per la compra d’un operador espanyol que sigui realment atractiu i que no comporti assumir riscos que puguin comprometre la situació financera. La segona línia de treballar és posar al mercat el know how del que es disposa en tot el tema de la fibra òptica i en d’altres coneixements d’enginyeria. Queda per últim les línies de negoci que ha obert amb el call center i el cloud. El que és indiscutible és que Andorra Telecom ha de seguir explorant alternatives per superar el daltabaix del roaming, ja que no hi ha cap garantia que les noves previsions més optimistes d’ingressos es compleixin. I també ha de continuar abaixant els preus de determinats serveis, que tot i el destacat impuls que suposa la reducció de tarifes d’itinerància presentades recentment, encara hi ha força camí per córrer.