editorial

El client reclama

El Servei d’Atenció al Consumidor del Govern ha rebut en el primer semestre de l’any 347 queixes, una xifra lleugerament inferior a la generada l’any passat (361). El comerç, amb un centenar, és el sector amb més reclamacions.

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Una oficina independent adreçada a recollir les reclamacions dels clients que es consideren perjudicats per la compra d’un article o de qualsevol tipus de servei és una eina imprescindible per evitar que el consumidor es converteixi en un individu indefens davant les possibles males pràctiques dels establiments. Ho és més en un país com Andor­ra, on el turisme és un puntal econòmic i on, a més, les compres són un atractiu afegit. El bon tracte al visitant és cabdal perquè en depèn que hi torni i que, a més, recomani la destinació al seu entorn. L’excel·lència passaria perquè el Servei d’Atenció al Consumidor tingués zero activitat però això és pràcticament una quimera. S’ha de vetllar, això sí, perquè les reclamacions siguin cada cop menys extremant el control sobre els establiments que més conflictes generen, i perquè es resolguin amb celeritat i de manera justa. El departament del Govern dedicat a recollir les queixes dels usuaris en va atendre 347 en el primer semestre de l’any. Els números indiquen que si fa no fa són les mateixes que en el mateix període de l’any 2015. L’estadística també revela que un centenar fan referència al comerç, seguides de l’hoteleria amb 68. Quant al sector comercial, és el ram de l’electrònica el que més problemàtiques genera. Aquesta no és una qüestió nova i valdria la pena que s’hi fes incidència perquè la competència és forta, el diferencial de preus amb l’entorn, escàs, i l’única manera que el Principat no continuï perdent quota de mercat és oferir una atenció al client de qualitat extrema. De fet, la diagnosi que el ministeri de Turisme i Comerç va fer sobre el sector del shopping en el marc del pla estratègic revelava els dèficits en atenció al client i aquesta no és una mancança menor. Els resultats de l’avaluació haurien de servir perquè s’hi posin els mitjans per revertir-los. El consumidor té cada cop més coneixement dels seus drets, té un àmplia oferta on escollir, i allò d’intentar enganyar el turista perquè marxarà del país i anirà a reclamar té poc a veure amb el segle XXI. El fet que més de la meitat de les reclamacions que ha tramitat el Servei d’Atenció al Consumidor del Govern siguin de visitants demostra fins a quin punt els clients saben on acudir quan se senten perjudicats. Oferir qualitat és l’única alternativa.

tracking