Museus a anàlisi
Andorra és un país turístic però els museus i el patrimoni hi tenen un pes molt feble entre el conjunt d’atractius que conviden els visitants a fer una estada al Principat. Un pla estratègic amb l’horitzó 2023 buscarà potenciar l’oferta
Vint-i-tres museus conviuen al país entre els que exploten Govern, comuns, privats i parapúbliques. Una oferta àmplia i diversa que, amb excepcions, no aconsegueix enganxar suficientment els visitants perquè les xifres d’afluència no estiguin abonades any rere any a ser globalment decebedores. Malgrat que Andorra és un país eminentment turístic, la seva cultura, la xarxa que representen els museus i el patrimoni, ha estat sempre a la cua dels motius que citen els turistes per viatjar al país. Tampoc no és cap sorpresa, ja ho diu la cap de l’àrea de Museus, Marta Planas, de manera molt gràfica quan assenyala que “no tenim la Sagrada Família” o, en altres paraules, cap element d’aquells que signifiquen un efecte crida en un públic massiu. Són passat aquells projectes que pretenien construir un bastiment cultural capaç de portar visitants al país, arxiu i museu nacional projectats per un arquitecte estrella i de costos milionaris. Allò va quedar enrere i segurament va ser un encert, significava una inversió milionària d’un retorn difícil de predir. Però és que des de llavors la política en aquesta matèria sembla en stand by. Ni tan sols s’ha pensat com solucionar les deficiències de l’arxiu nacional, arquitecte de renom a banda. S’ha de treballar, sí, en un pla estratègic de museus amb horitzó 2023 que fixi el rumb i regna certa incertesa en projectes que ja semblaven clars, com ara convertir l’edifici de Radio Andorra en un museu. Per no parlar de l’eterna discussió sobre la ubicació dels frescos de Santa Coloma. El país no té la seva Sagrada Família ni calia esprémer les arques de l’Estat per intentar repetir l’efecte Guggengheim a Andorra, però probablement hi ha un bon grapat d’accions a dur a terme per fer més atractives les instal·lacions actuals i que es converteixin en una alternativa d’activitat més per als turistes que fan estada al país. Tampoc no s’hauria d’obviar tota aquesta oferta en les campanyes de promoció turística, tot i que el seu potencial sigui molt menys cridaner que la neu, les compres o que el Cirque du Soleil ofereix un espectacle exclusiu al juliol, per citar tres exemples. Andorra té una història prou rica i peculiar per despertar interès i s’hi conserva patrimoni més que suficient per mostrar-la. Ara cal articular una proposta clara. Aquest és el repte.