Editorial
Dades turístiques
Els carrers del centre han estat aquest cap de setmana plens de visitants però l’afluència elevada no deixarà el mateix resultat a la caixa de tots els negocis i sorgiran de nou les divergències sobre els encerts de la política turística
El primer cap de setmana de l’Andorra Shopping Festival ha tornat a omplir de visitants les zones comercials. És cert que s’ha fet coincidir amb un pont de quatre dies que ja hauria portat molta gent al Principat, potser fins i tot en el cas que no hi hagués activitats especials. És impossible mesurar si les promocions i accions del festival de compres han estat l’ham que han portat els visitants però el cert és que n’hi ha hagut molts. L’entrada de turistes ha quedat palesa pel volum de persones als carrers, per les xifres d’ocupació facilitades per la Unió Hotelera que apuntaven a nivells fregant el ple a les parròquies centrals i per les cues quilomètriques per accedir a les Valls que es van registrar dissabte. Ara vindran les discrepàncies habituals sobre les xifres. Perquè tot i que els números inicialment són objectius i no haurien de ser motiu de discussió, en les darreres setmanes ha sorgit la polèmica entre Turisme i un dels col·lectius d’empresaris hotelers. Les divergències es repetiran perquè el ministeri defensarà de nou que ha aconseguit amb les accions de promoció que els turistes es donin cita a Andorra i l’empresariat valorarà les dades en funció del resultat que hagi tingut en la caixa dels negocis. Segur que hi haurà qui reiterarà que hi ha hagut molta gent però han fet poques compres o que s’han incrementat les pernoctacions perquè s’han rebaixat fins a l’extrem les tarifes. No hi ha dubte que alguns comerços i establiments hotelers i de restauració no hauran assolit les expectatives i no tot el sector turístic tindrà la mateixa satisfacció. I també és lògic que puguin tenir algun dubte de les xifres milionàries que dóna l’executiu, per exemple, sobre el retorn que suposa l’estada del Cirque du Soleil al país. Totes les interpretacions tenen part de raó i tots els actors implicats analitzen les dades des d’un punt de vista molt específic però algun denominador comú haurien de trobar en el fet que és necessari fer activitats per atreure els visitants i que l’atractiu comercial és una bona aposta perquè ha fet rutllar l’economia nacional durant molts anys. Si val la pena gastar 710.000 euros en l’Andorra Shopping Festival, si l’acció s’ha de concentrar només al centre del país o si finalment arriben els 334.629 visitants estimats per Govern, però, generaran controvèrsia i hauran de ser motiu de reflexió.