Editorial

Un comerç nou i diferent

El Pla estratègic del turisme de compres identifica quines són les fortaleses i mancances del sector. El treball recomana una sèrie d’accions per millorar l’oferta actual, que ha evolucionat relativament poc els últims anys

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El Pla estratègic per al turisme de compres en realitat no aporta cap element nou a l’anàlisi sobre el sector. És normal, perquè amb la quantitat d’estudis que s’han fet al voltant d’aquest tema, gairebé tot ja ha estat escodrinyat fins a identificar les fortaleses i mancances del comerç nacional. L’important d’aquests treballs, un cop se succeeixen amb els anys, radica en la capacitat de tirar endavant les mesures que proposa. I aquesta capacitat està directament relacionada amb el fet que realment siguin factibles i a un cost contingut. El pla repassa àmpliament quins són els punts febles: la falta de marques de referència; la similitud i repetició del tipus de botigues i del que ofereixen; la combinació en un espai molt petit del comerç d’alt standing i del de low cost; la sensació que tot està permanentment en oferta (i per tant el mateix concepte d’oferta perd credibilitat); l’excessiva dependència del marge com a pal de paller del negoci; o que no hi ha una acció privada conjunta de potenciació (gairebé totes les iniciatives corresponen als comuns o al Govern). Aquests condicionants no són fàcils de canviar, perquè la majoria s’han intentat revertir els últims anys i no s’ha aconseguit. Un tema a banda mereix la proposta de convertir el Pas de la Casa en l’outlet d’Andorra. Es tracta d’una iniciativa destinada a modificar l’estatus comercial del poble encampadà, amb la intenció de convertir-lo en una espècie de ciutat-outlet com el de la Roca del Vallès o el de Viladecans. És una idea molt ambiciosa que caldrà contrastar amb els comerciants del Pas i visualitzar com es vol portar a terme, atès que les condicions de la població encampadana són força diferents (i el client també) als exemples esmentats. La voluntat de convertir la part alta de l’avinguda Meritxell en una zona per a marques de luxe pot ser una idea interessant, però que cal matisar, perquè fins ara els intents (diversos) de fer venir marques de gran volada han fracassat. I aquí es tractaria de fer-ne venir moltes. Sense oblidar que es vol atreure marques de nivell mitjà i alt per a la part baixa de Meritxell i Vivand. És un pla molt ambiciós, amb una inversió considerable de 115 milions d’euros i vuit anys d’actuació. No es podrà negar que Turisme continua amb accions arriscades i que intenten fer evolucionar sectors inamovibles durant molts anys. Aquest cop, però, cal veure com es concreta atesa l’amplitud de la proposta.

tracking