Editorial
El retorn de l'Andros
La propera edició de l’Andros està en dubte perquè la prova resulta deficitària
i tot i que els organitzadors asseguren que és una bona promoció turística
a França els possibles patrocinadors de moment no s’hi impliquen
El Trofeu Andros ha fet estada aquesta setmana al Principat per vint-i-dosena vegada. Una xifra que permet considerar que és un clàssic de l’oferta esportiva hivernal i sens dubte es trobaria a faltar, sobretot al Pas de la Casa, si no fos fidel a la propera cita anyal i deixés de venir el miler de persones que mou la prova. El tour de l’automobilisme sobre gel francès fa una excepció en el recorregut pel país veí per fer una incursió en cada edició a l’estranger i passar tres dies a Andorra, perquè l’organització insisteix cada edició que està encantada de repetir a les Valls. No és encara, però, un esdeveniment segur. En el balanç de cada competició sempre figura la possibilitat que l’Andros torni l’any següent i també les dificultats que exposa l’organitzador, l’Automòbil Club d’Andorra (ACA), per tornar a portar-lo el desembre següent. La clau dels dubtes, com a la pràctica totalitat dels projectes, està relacionada amb les dificultats per aconseguir el finançament. L’ACA es queixa que no pot cobrir els 120.000 euros que costa el trofeu i per això no adquireix compromisos a llarg termini per acollir-lo davant la incertesa de poder assumir la despesa. Aquest exercici el negatiu sumarà 30.000 euros i el mateix promotor de la prova demanava divendres més implicació del país, més patrocinadors que facin aportacions, per garantir la continuïtat en pròximes edicions. L’ham que llança és la gran repercussió que l’Andros té a França i com a conseqüència l’efecte positiu per a la promoció turística que li ocasiona a Andorra ser seu d’una mànega i aparèixer als mitjans veïns. El famós retorn que tantes vegades serveix per justificar la inversió pública que es destina a determinats esdeveniments amb transcendència internacional i que no sempre fa quòrum, com el Cirque du Soleil, el Tour o la Vuelta. Andorra Turisme també participa en el pressupost de l’Andros i sembla evident que en concret al Pas la prova té conseqüències com a atractiu de visitants i generador de negoci. Un resultat que no queda gens clar a la resta del territori, on l’arribada del circ de l’automobilisme sobre gel passa, aparentment, força desapercebuda. El trofeu és interessant i s’hauria d’intentar que no deixi de venir, però no tot ha de ser suport públic. Els privats haurien de saber veure què els reporta i si paga la pena implicar-s’hi per no perdre’l.