Editorial
País de descomptes
Govern estudia reduir el període de rebaixes perquè no s’estengui més la sensació que el comerç sempre està de promoció i que l’atractiu són els preus baixos. Una imatge força arrelada que fa falta començar a contrarestar
Tres mesos de rebaixes per temporada, preus especials per l’Andorra Shopping Festival, per la Nit Vivand, pel Black Friday o pel Cyber Monday. Bona part del comerç del Principat està gairebé permanentment de promoció. Els aparadors s’omplen d’ofertes que acaben transmetent al visitant la imatge que aquí les botigues sempre troben una excusa per fer preus baixos i que aquest és l’atractiu per atreure els clients. No que hi hagi productes de comerç especialitzat ni articles que diferencien l’oferta nacional de la d’altres indrets. Simplement queda que l’aposta és captivar el client perquè aquí paga la pena comprar pels descomptes que s’apliquen. Una pràctica que es repeteix des de fa anys, cada vegada amb més insistència i més comerços que s’hi apunten, i que contribueix de manera decisiva a donar la impressió que Andorra és una destinació barata. Els mateixos empresaris han alertat en alguna ocasió que és insostenible estar en constant promoció perquè les vendes, que asseguren que tampoc són especialment quantioses, deixen poc marge de benefici. El ministre de Turisme anunciava ahir la possibilitat de reduir a dos mesos a l’hivern i dos a l’estiu les rebaixes per tractar de contrarestar aquesta sensació d’ofertes permanents. La decisió es prendrà quan es conegui l’opinió dels comerciants en l’enquesta que s’ha fet i és, però, del tot necessària. És contraproduent ser un aparador de descomptes constants. Per la imatge que es dona i per la realitat del que es troba a l’interior de les botigues. Superades les primeres setmanes de rebaixes els articles a preus inferiors són realment residuals, tant en quantitat com en qualitat. Més que productes de temporada amb descomptes semblen saldos que els negocis es volen treure de sobre, i amb això pretenen justificar l’amplíssim període de rebaixes. Seria molt més interessant continuar com fins ara començar a fer descomptes abans que als països veïns però concentrar-los en un termini més curt perquè tinguin l’efecte desitjat. Si són perennes no tenen raó de ser les promocions exteriors per determinats esdeveniments. I és ben fàcil trobar establiments lluint durant mesos cartells de liquidació. Això no dona prestigi a l’oferta comercial del país i molt menys imatge de destinació de qualitat.