Editorial
Control hoteler
La informació que els allotjaments han de facilitar al Roat no està arribant de manera completa i Govern anuncia que hi haurà sancions per als empresaris que no compleixin l’obligació d’inscriure tots els clients al registre d’Interior
La implementació del Registre d’ocupació d’allotjaments turístics (Roat) no ha estat fàcil. L’obligació de passar les dades dels clients als fitxers d’Interior no va agradar gaire a molts establiments hotelers i va costar aconseguir que tots hi estiguessin inscrits. Una vegada donats d’alta el registre tampoc no funciona com el ministeri espera perquè el titular de Turisme ha avisat que hi haurà sancions per als establiments que no remeten totes les dades requerides. És comprensible que els empresaris hagin tingut reticències a acceptar l’existència del Roat per la dinàmica de treball que hi ha hagut al Principat. I no pas perquè hagin tingut la intenció d’amagar informació sobre les persones que s’allotgen als seus negocis, sinó simplement pel que suposa haver de traspassar a l’administració dades que teòricament són privades. A Andorra no s’ha disposat històricament d’estadístiques de molts sectors, tant perquè no es feien reculls de les xifres que haurien de conformar la radiografia nacional en cada àmbit, com perquè en ser una comunitat petita sempre hi ha hagut recels a facilitar dades. Elements que estan encara arrelats en la mentalitat d’alguns empresaris i que no contribueixen que sistemes com el Roat funcionin amb fluïdesa i normalitat. Els detractors del registre han d’assumir que és d’obligat compliment i que és una qüestió de seguretat que la policia tingui coneixement de les dades dels clients. Si de la informació que es proporcioni mitjançant el traspàs de dades se’n deriva algun control de la policia serà sempre per garantir i millorar la seguretat. A més, és un mecanisme molt útil per elaborar estadístiques fiables sobre l’afluència turística al Principat. És precisament el desenquadre entre el volum d’entrades de visitants i les inscripcions al Roat l’evidència que Govern detecta que alguns establiments no estan transferint totes les dades ni correctament. I l’argument base per anunciar que arribaran multes per als allotjaments quan es verifiqui que no passen tota la informació. Sempre tenint en compte que hi pot haver errors sense cap intencionalitat perquè els hotelers, almenys una part, insisteixen que és un sistema feixuc i que moltes vegades l’accés al registre no funciona. L’objectiu ha de ser que el Roat tingui la utilitat buscada i que tothom compleixi les seves obligacions.