Editorial

Captar turisme sanitari

El país s’obria a la inversió estrangera i saltaven els anuncis de clíniques prestigioses amb projectes per instal·lar-se al país. Dels missatges triomfalistes s’ha passat als realistes: l’estratègia per atreure turisme de salut no ha funcionat

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

L’últim gran projecte d’inversió forana en l’àmbit sanitari va ser l’Institut Marquès de reproducció assistida. Però el canvi de ministre de Salut amb la marxa de Rosa Ferrer i el nomenament de Carles Álvarez i de posicionament respecte a la iniciativa empresarial –primer era necessari aprovar una regulació, defensava i defensa Álvarez– la va deixar malferida. Ja ho va dir el ministre Francesc Camp fa dies quan va afirmar que els canvis a la cartera de Salut i el SAAS no havien ajudat en el desenvolupament del sector. El cert és que el turisme de salut es va plantejar com un dels àmbits en què el país podia créixer, ajudat de l’obertura a la inversió estrangera, però han passat els anys i continua sent encara un sector molt minoritari i amb una capacitat d’atracció de visitants minsa. Possiblement el Govern va pecar d’optimisme en aquells inicis en què es promocionaven les enormes possibilitats de l’obertura al capital forà i no va tenir en compte els enormes competidors que tenia a la vora (Barcelona, per exemple) i que no era fàcil fer-se un lloc, però tampoc ha sabut gestionar de manera eficient els projectes més ferms. Perquè aquest gir amb l’Institut Marquès no deu haver ajudat gaire en la imatge de seriositat que ha de donar qualsevol territori que vol atreure inversió. Si bé és cert que formalment ningú no ha dit que la clínica s’hagi desdit de la intenció d’obrir seu algun dia al país. Ara el Govern canvia d’estratègia en la manera d’atreure aquest tipus de turistes. Però sense una oferta potent al darrere hi ha poc marge de maniobra. I ara per ara –i excepte excepcions, com ara la clínica oftalmològica Hanneken– manquen exemples de centres mèdics amb la suficient capacitat d’atracció. No obstant això, no vol dir que el país no tingui possibilitats. Existeix un mercat molt gran de persones que marxen fora dels seus països per fer-se tractaments mèdics i que busquen destinacions que els permetin combinar la salut amb altres activitats, i Andorra és un país enfocat al turisme i que té oferta per poder satisfer la demanda d’aquests visitants. Ara bé, una de les claus de l’èxit és que el treball sigui fruit d’una estratègia conjunta de Govern i, per tant, el ministeri de Salut n’ha d’estar tan o més implicat que el de Turisme o la Iniciativa Actua per no repetir episodis com el de la clínica de fertilitat.

tracking