Editorial
Desviacions pendents
Els ordinencs demanen el vial que eviti les cues per travessar el centre de la Massana perquè consideren que dissuadeix els esquiadors d’arribar fins a Arcalís però la prioritat nacional ha de ser acabar el de Sant Julià
Els ciutadans d’Ordino volen que el comú reclami amb més força al Govern la construcció de la desviació de la Massana. Una infraestructura que permetria esquivar el centre del poble per sortir a la zona de la Serra de l’Honor i evitar així les retencions habituals que es produeixen per la confluència dels vehicles que provenen de Pal i Arinsal i de la vall veïna en un embús que inevitablement ralentitza la circulació però davant de la qual s’ha de prioritzar, sense dubte, la part pendent del vial de Sant Julià. La queixa dels ordinencs és, sobretot, per la repercussió que tenen les cues per dissuadir els esquiadors de triar Arcalís com a estació de destí. No es pot obviar que la llu-nyania de les pistes d’Ordino respecte a les zones centrals, i en comparació amb la major facilitat per accedir a la resta de dominis esquiables, és un factor important que redueix l’afluència de clients. I si a més d’haver de fer un desplaçament llarg han de patir les retencions de travessar la Massana, potser acaben optant per l’altre vessant de Vallnord. El vial que demanen disminuiria el temps que els residents a Ordino han de passar al cotxe per arribar o tornar del centre i resoldria la mobilitat, molt més complicada per l’afluència d’esquiadors, però Arcalís continuaria tenint un accés més complicat que la resta d’estacions. És comprensible la petició dels ordinencs, però en un escenari d’estretors pressupostàries en el qual el Govern té aparcades inversions en grans infraestructures perquè no té fons per afrontar-les, la primera de totes ha de ser la desviació de Sant Julià. El volum de trànsit que suporta la parròquia laurediana com a via de pas obligatori de milions de visitants procedents de territori espanyol i les cues quilomètriques que es produeixen molts dies exigeixen que l’executiu centri tots els esforços d’aconseguir finançament per acabar el vial. El de la Massana també figura al pla d’infraestructures, i per tant quan hi hagi disponibilitat econòmica s’haurà de fer, però no és tan primordial per a la xarxa viària com el de Sant Julià. El Govern no diu taxativament que descarti el vial aquesta legislatura, afirma que voldria fer passos per tirar-lo endavant, però hi ha pocs indicis que apuntin que es farà. El més evident és que no hi ha fons per pagar-lo. I s’hauria de trobar la fórmula perquè és molt necessari.