Editorial

L'heliport s'enlaira

El ministre d’Ordenament i el cònsol d’Encamp van signar ahir el conveni pel qual l’administració local cedeix a l’executiu els terrenys necessaris per complementar l’espai que cal per al futur heliport de les Tresoles

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

L'heliport ha estat un tema maleït durant dues dècades. Era a final del segle passat quan ja es considerava important disposar d’un heliport nacional, tot i que en aquells anys es creia més en les necessitats d’ubicar una base per als diferents serveis que no pas una línia aèria regular de passatgers. És cert, però, que més enllà de declaracions d’intencions, el primer executiu que ha apostat de forma inequívoca per crear l’heliport nacional ha estat l’actual. I no és menys cert que s’ha tardat gairebé sis anys a tenir enfilat el projecte pels errors que aquest mateix executiu ha comès pel camí. És una veritat inqüestionable que la ubicació ideal de l’heliport es troba al nucli central d’Andorra la Vella i Escaldes. És lògic quan s’està parlant d’una hipotètica línia regular amb l’exterior perquè finalment només aquest fet justifica una infraestructura específica que necessitarà uns costos de manteniment. Però tampoc és clar a hores d’ara que hi hagi una companyia interessada a crear aquesta línia regular. Aquesta era la condició que es va posar damunt de la taula en el primer concurs que va acabar amb el serial del Patapou. No deixa de ser sorprenent que després d’aquell daltabaix amb la històrica marxa enrere del Govern davant la pressió dels veïns (amb un segon capítol menys intens a la Comella) s’hagi continuat parlant de l’heliport, però en cap cas de quina serà la utilitat real. És possible que l’executiu disposi d’informació respecte a l’interès d’alguna empresa a establir una línia regular, potser encara manté el desig Heliand, però el tema ha desaparegut del mapa quan hauria de ser un aspecte fonamental. La inversió necessària, de cinc milions d’euros, no és gaire gran per als pressupostos estatals, però serà imprescindible que hi hagi moviment per aconseguir que el tràfic d’helicòpters no sigui testimonial. L’experiència de l’aeroport de la Seu no cal que es repeteixi, perquè un cop construït l’erari públic n’haurà de sufragar el manteniment si no hi ha empreses privades que li acabin donant un ús concret i remunerat. És una bona notícia que un afer que semblava enquistat eternament finalment es desencalli i el 2019 ja pugui aterrar el primer helicòpter. Però fins llavors hi ha molta feina per davant amb l’objectiu de garantir que l’heliport sigui un èxit.

tracking