Editorial
Cotxes 'verds'
Andorra se situa com el primer país del món en nombre de connexions per habitant de càrrega per a cotxe elèctric. L’objectiu és disposar d’una cobertura molt àmplia i facilitar així la compra de cotxes elèctrics
Les recents mesures que estan prenent ciutats europees per limitar la pol·lució han posat en el punt de mira els motors dièsel. No seria d’estranyar, però, que la tendència ja no tingui marxa enrere i que finalment els governs europeus vagin prenent mesures per anar arraconant els vehicles que funcionen amb combustibles fòssils. El cotxe elèctric o derivat és el futur que ja és aquí. L’altíssima inversió feta per les multinacionals automobilístiques per anar donant més potència i durabilitat als motors elèctrics anirà donant fruits cada any. Els dos grans inconvenients a l’hora de comprar un cotxe verd són el preu dels models (molt superior als de les mateixes prestacions en carburant) i els problemes per fer llargues distàncies. Aquest segon factor és el més complicat perquè abraça dos motius. D’una banda, la xarxa viària no està ni de bon tros preparada per als cotxes elèctrics i l’únic que hi ha són benzineres. No serà fàcil fer la transformació d’un tipus de servei a un altre, especialment quan el temps de recàrrega no és immediat a hores d’ara. En l’àmbit intern, FEDA ha fet una inversió destacada que permet disposar de força punts de càrrega. La voluntat dels plans per anar introduint el cotxe elèctric passa per intentar donar-li una utilitat en els desplaçaments interns. La xarxa viària nacional no té grans distàncies i per tant se supera el principal escull per a aquest tipus de vehicle. A cada parròquia hi ha punts i ha quedat clar, per l’èxit del programa Engega, que hi ha receptivitat envers el cotxe verd i que cada cop serà més habitual que sigui el vehicle idoni per moure’s per dins del país. El nombre de cotxes elèctrics també arriba a xifres excel·lents. A les classificacions mundials Andorra es troba en tercera posició, només per sota de Noruega i Holanda. Concretament del parc mòbil nacional el 4,8% ja són vehicles elèctrics. Es tracta d’un posicionament molt bo tenint en compte que a França és d’un 1,2% i a Espanya, del 0,2%. La majoria dels països més desenvolupats tenen percentatges inferiors a l’1%. El pla per a la renovació del parc mòbil cap a vehicles elèctrics de moment està funcionat bé i el programa Engega ha estat un impuls important que cal seguir mantenint perquè el camí cap als cotxes verds ha de ser imparable.