Editorial
Burocràcia desfasada
L’excés de tràmits i els llargs terminis en què es triga a obtenir la resposta de l’administració representen un fre per a l’obertura de societats i suposen un enrenou per a qualsevol procés que vulgui completar un administrat
El president de la Confederació Empresarial alertava fa uns dies en una entrevista al Diari que hi ha hagut inversors que han desistit de projectes que volien tirar endavant cansats de tanta burocràcia. No és un problema nou. Fa anys que des de la patronal i des de la Cambra s’insisteix que els terminis són massa llargs i alguns processos molt complicats, i que això és un fre per desenvolupar iniciatives. Fins ara les reclamacions no han estat gaire ateses i les queixes es repeteixen de manera recurrent perquè no és la filosofia que hauria de prevaldre en un país que ha fixat com un dels motors de l’economia la inversió estrangera. Si es vol que vinguin inversors, els tràmits s’han de poder fer molt més ràpid i amb molta més facilitat. En això Andorra també hauria de fer una mirada al voltant per homologar-se amb els països més eficaços i més avançats per implantar un sistema que permeti agilitar els procediments per reduir la burocràcia actual. Les dimensions del país i la proximitat de les administracions haurien de servir per simplificar els tràmits. No pot ser que s’hagi de presentar una sol·licitud al comú perquè la passi al Govern i que després hagi de tornar al comú. Segur que es pot evitar aquest recorregut i aplicar un sistema més lògic. I més encara quan es disposa d’una eina, alhora inevitable i imprescindible, amb les tecnologies implementades ja en tots els àmbits. I amb les quals el sector públic hauria d’estar molt atent a aprofitar els múltiples avantatges que ofereix i no anar més lent que les exigències del servei que ha de donar l’administració. Assegura la ministra Eva Descarrega que el camí ha de ser arribar a l’administració electrònica, la via més eficient i la més encertada per optimitzar els recursos. Farà falta, com ella mateixa reconeix, desplegar molt més l’ús de la signatura electrònica per poder resoldre més tràmits sense el desplaçament presencial i també disposar d’un sistema informàtic provat i efectiu que no generi els problemes que s’han donat per exemple en les declaracions de l’IRPF i que encara genera més malestar entre els administrats. L’eliminació de burocràcia i la fluïdesa en les tramitacions és una assignatura pendent que quedarà parcialment resolta, hi ha d’haver més mesures, si com anuncia la ministra abans de final d’any es pot fer el procés d’obrir un comerç en 72 hores.