Editorial

Vial alternatiu

El tram entre Sant Julià de Lòria i la frontera del riu Runer suporta una densitat de trànsit molt elevada i les retencions són un mal endèmic els dies de forta afluència turística. La desviació no és als plans immediats del Govern

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El Govern preveu impulsar un projecte alternatiu, una mena de desdoblament a l’interior del poble de Sant Julià, que permetria disposar d’un nou vial a partir del túnel de la Tapia que seria únicament de direcció baixada –en sentit Espanya–, mentre que Francesc Cairat seria únicament de direcció pujada. Aquesta obra sumada al fet que la CG-1 fins a la frontera té dos carrils en cada sentit després que s’hagin suprimit els girs a l’esquerra hauria de permetre, a l’entendre del Govern, una absorció molt major del volum de trànsit i, per tant, una disminució de la problemàtica de les cues. El projecte s’hauria d’impulsar aquest any i el 2018 el pressupost de l’administració central ja hauria d’incloure una partida per executar els treballs. La decisió de l’executiu aparca el projecte de completar la desviació fins a la frontera del riu Runer si més no en el futur immediat. Malgrat que mai s’ha dit obertament que l’obra es descartava, el fet és que s’ha anat posposant i, a final de l’any passat, el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, va assegurar que continuava sent un projecte prioritari però insistia en les dificultats per assumir l’elevat cost. Que és un projecte prioritari és innegable, de fet era la infraestructura viària que s’hauria d’haver impulsat amb més celeritat perquè la necessitat de tenir un altra via per absorbir la important circulació de vehicles entre el poble i la frontera era indiscutible. Però no es va procedir així i el vial va quedar literalment a mitges a conseqüència de l’esclat de la crisi econòmica. El Govern haurà d’estudiar i reflexionar acuradament sobre si aquesta obra alternativa serà efectiva. Perquè seria un error, i hem de pensar que l’executiu n’és conscient, plantejar-la pensant únicament en una solució barata. Perquè per molt econòmica que sigui–el seu cost encara no està definit, però–, si no contribueix a la major fluïdesa circulatòria en les majors puntes de trànsit hauran estat pocs diners però llençats. I precisament ara que el Govern està fermament decidit a invertir perquè l’aeroport d’Andorra-la Seu tingui per fi activitat comercial la solució per a les cues endèmiques de la CG-1 és encara més rellevant. Perquè de poc servirà als passatgers la comoditat de venir en avió si abans d’arribar a la destinació es veuen atrapats en una cua de cotxes.

tracking