Editorial
Multes als funcionaris
La lectura dels fets que podran donar lloc a sancions lleus, greus o molt greus per als funcionaris mostra que la pràctica totalitat responen al simple sentit comú. Fins i tot un treballador de l’empresa privada podria quedar impactat per la laxitud d’alguns comportaments que en l’àmbit de la resta de treballadors serien inconcebibles. En realitat la normativa que elabora l’executiu tan sols entra a especificar molt més quines són les sancions respecte a les infraccions. Si posem per exemple les faltes molt greus, les que realment posen en perill el lloc de treball, ens trobem que se circumscriuen als criteris mínimament coherents. No es poden cometre il·legalitats, no es pot obligar un subordinat a cometre-les, no es pot discriminar, no es pot assetjar sexualment, no es pot no fer res en tot el dia, no es pot deixar d’anar a la feina sense justificació, no es pot negar a complir les tasques que manen els superiors, no es poden falsejar dades, no es pot anar a treballar begut o sota els efectes de les drogues, no es pot robar, no es poden acceptar baralles, no es poden rebre suborns... En general, es tracta de fets sancionables que realment no caldria ni que estiguessin per escrit perquè són comunament acceptats com a comportaments injustificables. L’opció de sancions econòmiques amb impacte sobre el salari és també de simple sentit comú, així com el càstig per a l’encobriment d’aquest tipus d’actuacions. La laxitud que en realitat s’està aplicant als funcionaris respecte a la resta es constata en les situacions objectivables. Per exemple, les avaluacions negatives anuals de la feina. Això significa que el funcionari en qüestió no compleix els mínims exigibles a algú que ocupa un lloc de treball. Doncs aquest projecte permet que dos anys seguits puguin ser avaluats negativament i no passi res. Es requereix un tercer seguit perquè es pugui actuar i tot això en el marc de cinc anys. Si en un any es passa l’avaluació de mínims el comptador es torna a posar a zero. A efectes pràctics el funcionari sap que pot estar dos anys sense rendiment laboral i això no li suposarà una falta greu. Aquesta comparativa respecte a la privada és un exemple de les diferents vares de mesurar. Per no citar que l’absentisme sense justificar també es permet si són uns dies limitats.