Editorial

Ràfting amb dubtes

El comú lauredià està decidit a fer realitat el ràfting enmig d’un seguit d’incerteses que fan impossible que es puguin fer les obres, ja que no hi ha acord ni sobre el cabal del riu ni sobre l’accés a l’espai afectat amb els propietaris

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Les obres del ràfting no han començat. L’anunci que va fer el comú de Sant Julià situant els primers treballs dilluns passat encara no s’ha pogut complir. L’últim inconvenient que ha impedit que les màquines entressin al riu ha estat l’augment del cabal ahir al matí, quan l’empresa adjudicatària estava preparada per iniciar les tasques i va haver d’ajornar-les per seguretat davant el risc que representa un volum d’aigua elevat per treballar amb maquinària pesant. El calendari lauredià no coincideix amb el de FEDA. No hi ha hagut acord sobre com fer compatible el desenvolupament de l’activitat d’aigües braves i la producció d’energia, i es va evidenciar. La insistència de la corporació per tirar endavant el projecte topa amb massa inconvenients i sembla que es vulguin obviar condicionants que impedeixen que, tot i que es facin obres al riu, el ràfting es pugui posar en marxa. Sense entesa amb la companyia elèctrica no es pot adequar el riu per fer passar les embarcacions i tampoc es pot garantir la pràctica de l’activitat sense saber quanta aigua abocarà al riu FEDA en cada moment. Tampoc es poden establir els punts d’accés al Valira sense tancar els acords necessaris amb els propietaris dels terrenys afectats. Circumstàncies que el comú ignora en voler iniciar les obres. És comprensible que el comú s’esforci per trobar alternatives per atreure visitants a Sant Julià i per establir lligams entre el poble i Naturlandia que reactivin l’economia local. I és possible que el ràfting sigui aquesta opció, però s’hauria de fer sobre bases més sòlides. La corporació de Josep Miquel Vila hauria de ser capaç de tancar els acords pendents per assegurar-se la viabilitat del projecte abans de moure pedres al riu perquè està convençuda de l’èxit de la iniciativa perquè sense entendre’s amb l’elèctrica ni amb els privats l’aposta difícilment es farà realitat. El Govern, però, tampoc no hauria d’oblidar que és un actor implicat i contribuir a trobar una solució. Turisme va engrescar els lauredians a fer el ràfting i la ministra de Medi Ambient va avalar la proposta i va afirmar que l’obra milloraria punts del riu i afavoriria la biodiversitat. La feina conjunta serviria per posar fi a les incerteses i posar en marxa amb planificació les aigües braves, si és que és factible i es pot coordinar amb el cabal que FEDA necessita per produir energia.

tracking