Editorial
Transport alternatiu
El servei de bicicleta elèctrica compartida es posarà en marxa la primavera vinent, després que ahir govern i comuns oficialitzessin la col·laboració per tirar-lo endavant i s’anunciés l’adjudicatària, que ja va realitzar una prova pilot
Pedaland va funcionar durant alguns mesos l’any 2014 com a prova pilot. Va ser el primer test de la implantació de la bici elèctrica i ara els seus responsables són els adjudicataris del servei que impulsen de manera conjunta el Govern i els set comuns, i que finançaran amb 130.000 euros anuals per tal que l’usuari pugui gaudir de tarifes més assequibles, un factor clau per fidelitzar el client. El projecte serà una realitat a la primavera i s’estendrà arreu del territori a través de catorze estacions que serviran de zona d’aparcament i recàrrega, amb 45 bicicletes de lloguer. Una infraestructura ampliable en funció de l’acollida que tingui el servei. Amb la posada en marxa del projecte, Andorra s’alinea al transport alternatiu de dues rodes que ja s’ofereix a múltiples ciutats de l’entorn. L’obstacle del Principat per posar-se al nivell d’aquestes iniciatives que pretenen treure cotxes del carrer i apostar per una mobilitat neta i sostenible, l’orografia, se soluciona amb el fet d’oferir bicicletes amb un petit motor elèctric. Tanmateix, no s’ha plantejat únicament com a transport exclusiu per a la vall central, sinó que hi haurà estacions arreu del territori –malgrat que la major concentració estarà a la capital i Escaldes– i, per complementar-ho, el servei formarà part d’una xarxa integrada amb les noves línies d’autobús. Un projecte ambiciós els resultats del qual no es poden predir però que sí que compta amb alguns inputs positius, com ara la quantitat de persones que han respost afirmativament a la pregunta de si l’usarien: un 64% dels majors de 14 anys. El transport públic intern és un dels grans dèficits del país i el concurs per adjudicar un nou mapa de línies es retarda després d’un primer intent polèmic amb recursos d’algunes empreses. El nou plantejament que el ministeri que pivota ara el projecte, el liderat per Gilbert Saboya, ha posat sobre la taula amb la implicació de FEDA i l’afegit d’altres modalitats de transport com la mateixa bici o un servei de lloguer de cotxes elèctrics hauria de pal·liar aquesta mancança, i convertir definitivament el transport públic en una competència real al cotxe privat. La bici per si sola no esdevindrà una alternativa –les condicions meteorològiques també són un factor determinant–, però sí que ho pot ser un paquet integrat com el que es planteja.