Editorial
Gravamen als turistes
Andorra Turisme aposta per imposar una taxa turística que estimen que no afectaria negativament perquè està normalitzada a d’altres destinacions, però no es pot oblidar que la pèrdua de competitivitat és un factor molt sensible
El sector turístic viu des de principis de setembre una situació delicada. Més pendents que mai del que succeeix amb els veïns perquè els esdeveniments polítics de Catalunya estan repercutint, com s’ha anat admetent, en l’afluència de visitants, i sobretot per la incertesa del que pugui passar davant una espiral de fets que no deixa de complicar el panorama a l’altra banda de la frontera del sud. La realitat és que tant els dubtes dels clients catalans per viatjar i gastar o adoptar una posició més conservadora, com els actes de protesta en resposta al govern espanyol, afecten el país. I les conseqüències encara no es poden avaluar perquè no es pot preveure com evolucionaran els fets, però sí que s’ha de tenir en compte que l’arribada de turistes pot no ser l’esperada. Les circumstàncies dels veïns s’afegeixen a la lluita constant per atreure turistes en un món amb una forta competència i ple d’ofertes en destinacions on els factors polítics no tenen incidència. Andorra fa una aposta des de fa anys per presentar propostes de qualitat i diferenciades, les d’esquí tenen fins ara un nivell molt destacat, però també s’ha aconseguit captivar molts visitants pel preu que s’ha promocionat. El debat sobre si és millor atreure més volum de visitants amb tarifes més barates o si l’opció ha de ser tenir menys afluència però amb clients de més alt poder adquisitiu no està resolt i no es pot negar que de moment bona part de l’afluència la motiven ofertes barates. El gerent d’Andorra Turisme assegura que s’ha d’implementar una taxa turística d’entre un i dos euros perquè és una excepció no tenir-la. La mesura serviria, com augura, per obtenir fons per fer campanyes en més mercats, però caldria mesurar amb molta cura quin és l’impacte per al visitant. L’increment de preus no seria molt rellevant perquè la quantitat proposada no és elevada, però podria influir en la competitivitat de l’oferta. Accions com la d’aplicar una taxa als visitants o sobre l’alcohol i el tabac per reduir el dèficit sanitari poden afectar el diferencial de preus en el que se sustenta bona part de l’atractiu per als turistes i l’existència del comerç. S’ha de reflexionar amb prudència abans d’implantar-les. Mentrestant Andorra Turisme disposa de 17 milions de pressupost, una xifra gens menyspreable, per fer la millor promoció del país i que es mantingui com a destinació atractiva.