Editorial
Nevada i talls a França
Les primeres precipitacions de neu al llarg del dia d’ahir van comportar que les autoritats franceses tallessin els accessos als camions amb independència de si portaven equipaments o no, com van fer al llarg de tota la temporada passada
Els accessos rodats a França per als vehicles pesants es van tancar la matinada de dilluns i tot el dia d’ahir tan bon punt va començar a nevar. De manera que la problemàtica que els transportistes denuncien cada temporada es va reproduir amb les primeres volves. Els camioners del país porten tots els equipaments necessaris per fer front amb garanties a les adversitats meteorològiques que afectin les carreteres. Però la policia francesa no es pren ni la molèstia de comprovar-ho i opta sistemàticament per impedir el pas de manera indiscriminada a tots els camions, amb independència de si van preparats o no. La situació no és nova, però des d’ahir és encara més preocupant. Un dels compromisos que van agafar les autoritats veïnes l’octubre passat davant una representació oficial d’Andorra és que es destinarien més efectius humans i tècnics per assegurar la treta de neu a les vies d’accés al Principat. El compromís es va vendre des d’aquí com una mostra més de l’estreta col·laboració entre ambdós estats i la voluntat de cooperació de França. I la primera nevada ha posat de manifest que tot segueix igual i a la més lleu precipitació ni es neteja la carretera ni els gendarmes inspeccionen els camions, amb el resultat que es tanca el pas sense més explicacions. No sembla que ahir es tractés d’un problema de risc d’allau, que en aquest cas sí que és una causa major per procedir a una decisió tan dràstica –massa vegades innecessària i força lesiva per als interessos dels nostres transportistes–. La situació es pot agreujar demà, i molt, si es produeixen noves precipitacions de neu a la cara nord, ja que el trànsit rodat estarà tallat a la Seu d’Urgell per la vaga general de protesta contra l’empresonament d’exconsellers de la Generalitat i membres de la societat civil catalana. Una conjuntura adversa per la qual podríem quedar bloquejats per causes que ens són del tot alienes. En el primer cas, per la negativa a acceptar que els transportistes del país estan preparats per circular; i en el segon, per una qüestió de la qual en som víctimes col·laterals. En aquest darrer cas, poc o gens hi pot fer el Govern, a banda d’expressar el malestar, però pel que fa a França sí que ha d’intervenir-hi i recordar-los els compromisos contrets en la taula de gestió del trànsit hivernal. Els camioners esperen que el d’ahir sigui un cas aïllat producte de la primera nevada, i que el que hauria de quedar com una anècdota no es converteixi en categoria. I és el que ha d’evitar el Govern, que s’hi juga la credibilitat.