Editorial

Massa vehicles

Andorra ha passat a ocupar el primer lloc en el rànquing mundial de vehicles per habitant. L’augment de l’últim exercici ha fet superar Finlàndia. La mitjana actual és d’1,2 vehicles per habitant, xifra que sembla excessiva

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Les estadístiques indiquen que el Principat és el país del planeta amb un índex més alt de vehicles per habitant: 1,2. Però cal avaluar que la xifra de població és notablement superior a la de persones amb el carnet de conduir. S’ha de deixar a fora la majoria dels menors i en el cas d’Andor­ra signifiquen uns deu mil. Possiblement hi hagi, tot i que no s’han fet estudis, una quantitat similar de persones que no condueixen o que no disposen de vehicles. Restant aquestes magnituds comporta que els 81.196 vehicles matriculats s’han de repartir entre unes 55.000 persones. Comptat i debatut, a Andorra hi hauria més o menys 1,5 vehicles per habitant que condueix. La xifra és preocupant perquè demostra una dependència excessiva del turisme particular i un ús molt escàs del transport públic. És cert que les característiques orogràfiques i la dimensió faciliten que s’intenti tenir dos vehicles. Un per moure’s per l’interior i l’altre per viatjar fronteres enfora. I aquesta tendència s’ha anat mantenint, tot i l’evolució dels cotxes que ha anat dibuixant models que per consum i prestacions són vàlids per als dos escenaris. Es manté el costum de tenir un turisme més aviat preparat per a la circulació hivernal, petit i amb rodes de contacte. Aquesta característica nacional justifica, en part, una xifra tan alta per persona, però hi ha d’altres factors. Un dels problemes històrics és l’escassíssima renovació del parc de vehicles. Cal entendre que la tendència a comprar cotxes d’alta gamma ha fet que tinguin una vida útil molt més llarga. El percentatge de cotxes amb matrícula de més de 20 anys és molt superior al d’altres indrets. Però el gran quid de la qüestió és que per molts intents que s’han fet no s’ha aconseguit establir un sistema de transport públic que esdevingui massiu. La introducció del bus exprés va derivar en cert augment d’usuaris, però la immensa majoria de la població continua utilitzant el vehicle propi per fer trajectes que, en molts casos, són relativament curts. La cultura de l’ús permanent del turisme per a qualsevol desplaçament continua molt arrelada. I és en aquest tema on les administracions públiques han d’incidir, coincidint amb la necessitat de reduir el consum energètic i especialment el que està vinculat als combustibles fòssils.

tracking