Editorial
Més pressió a l'heliport
El tercer i últim terreny que el Govern ha posat sobre la taula per construir-hi la infraestructura segueix sent víctima d’una campanya de rebuig que no cessa i que ja és ciutadana i política mentre els terminis de l’executiu es van exhaurint
Si el projecte per fer un heliport nacional ha tingut mala sort des de l’inici, des del Patapou passant per la Comella i Engolasters, el terreny de les Tresoles, a Encamp, no havia de ser menys. La proposta ha aixecat polseguera des del principi principalment pel fet que els helicòpters hauran de sobrevolar la vall central per aterrar als terrenys que hi ha a prop de FEDA. Els veïns de la zona i alguns partits han declarat la guerra al projecte, com ha passat en tots els casos, i el Govern ha hagut d’entaular-hi converses, explicar l’impacte que tindrà l’heliport i lliurar documentació. En aquest cas la plataforma veïnal de rebuig a la infraestructura ha denunciat per activa i per passiva que l’executiu no els entrega els informes que els havia promès mentre les reunions es van succeint. El Govern assegura que només tirarà endavant el projecte, i que per tant mantindrà la proposta de les Tresoles, si els darrers informes que s’esperen, de part de l’Agència d’Aviació Civil de França, conclouen que l’heliport no serà cap risc per a la població i l’entorn. Mentre, paral·lelament, l’executiu ja va deixar clar en el seu dia que si aquest terreny no és l’idoni desestimarà el projecte, cansat d’anar-ho intentant. Els veïns mobilitzats no poden esperar que el Govern vagi més enllà d’aquesta promesa: si els informes tècnics, els darrers provinents de França, són negatius, l’heliport no es farà; però denuncien que no se’ls hagi proporcionat cap tipus d’informació documental i han acudit al Raonador del Ciutadà per demanar-li empara. Un tràmit que ha incomplert ja alguns terminis, que s’està allargant més del compte i que ha fet que la polèmica, a banda de ciutadana, sigui també política. El PS ja ha mantingut trobades amb els veïns afectats i capitaneja el rebuig polític a la instal·lació aeronàutica fins al punt de posar en dubte si realment cal un heliport al país, tant per necessitat com per viabilitat, tenint en compte que el cost de construcció, asseguren, seria molt elevat per les condicions de la zona. I donen per fet, a més, que provocarà moltes molèsties als veïns d’Escaldes-Engordany. Una pressió que lluny de cessar va a més, que es repeteix cada vegada que s’opta per un terreny on ubicar-hi la infraestructura i que limita la capacitat d’acció d’un govern el qual mentre pensa estratègies per connectar l’heliport amb l’aeroport del Prat veu com se li va esgotant el marge de temps per tirar endavant tots els deures que té en cartera.