Editorial

Educació a examen

Els centres de segona ensenyança de l’Escola andorrana seran finalment avaluats pel sistema PISA. Un pas essencial per saber quina salut té el sistema i decidir quina orientació han de tenir les polítiques educatives que s’impulsin

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

L’Escola andorrana se sotmetrà finalment a l’examen del famós programa PISA de l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) que avalua els nivells de qualitat, equitat i eficiència dels sistemes educatius. Amb un ensenyament format per tres sistemes, és una bona notícia que l’únic que faltava per sumar-se a l’informe PISA ho acabi fent. Ha estat un procés que es remunta a anys enrere, en què ja hi havia hagut contactes amb l’organisme internacional sense que s’acabés de plasmar mai la participació andorrana a PISA. Finalment el pas s’ha acabat fent en el que suposa un salt cap a l’avaluació de l’educació pròpia del Principat, que ara ja podrà jugar en termes d’igualtat amb els sistemes francès i espanyol. I és que els exàmens que es faran aquest curs i el 2021-2022 han de permetre veure en quin nivell concret de competències se situa l’Escola andorrana –s’analitzen els coneixements en ciències, lectura i matemàtiques dels alumnes de 15 anys– en comparació amb els estudiants de la resta de sistemes i de la resta de països del món. PISA és molt més que un rànquing; és determinar quin és l’estat de salut concret de l’ensenyament al Principat i el pas bàsic i imprescindible per decidir quines accions s’han d’implementar al món educatiu. Aquesta avaluació internacional permetrà, per tant, detectar en primer lloc quines són les mancances o els aspectes a millorar al sistema i a partir d’aquí el ministeri podrà decidir quina serà la millor manera de cobrir les necessitats i per tant les polítiques educatives més idònies a impulsar. Cal no oblidar que l’andorrà és un sistema que en els darrers anys ja ha afrontat canvis importants a través de la implementació d’un nou model pedagògic, l’anomenat Permsea, que ha estat subjecte de polèmica i crítiques polítiques. En aquest context, PISA aporta un diagnòstic incontestable perquè posa a l’abast un diagnòstic global i neutral, basat en paràmetres objectius i homologats en l’àmbit internacional –mateixes proves, mateixa exigència–, per saber si s’ha anat i s’està anant pel bon camí o bé per saber si hi ha flaqueses i cal incorporar millores o fins i tot reorientar l’estratègia. D’aquesta manera es coneixerà de manera precisa la qualitat de l’Escola andorrana, fugint d’impressions i judicis de valor, fet que ajudarà que els col·legis on es formen els nostres joves siguin millorats i per tant més defensats dins del país.

tracking