Editorial
Cooperació francesa
L’Associació de Transportistes de Mercaderies i Carburants aplaudeix la cooperació que hi va haver a l’hivern entre les autoritats andorranes i franceses per minimitzar els efectes dels tancaments hivernals de l’accés al Pas
Moltes vegades els problemes que semblen més difícils de resoldre se solucionen amb una mica de sentit comú. Sembla que això és el que ha passat a l’hivern amb les restriccions al pas de vehicles de gran tonatge per la carretera d’accés a França, que, segons l’Associació de Transportistes de Mercaderies i Carburants, no han tingut la mateixa afectació que en temporades anteriors. I no ho ha estat perquè l’estació que acabem de tancar i que a Andorra va començar al novembre i es va allargar gairebé fins a començament de maig hagi estat pobra quant a les precipitacions en forma de neu. L’hivern passat hi va haver restriccions al pas de camions de més de 19 tones una seixantena de dies i la carretera va estar barrada al pas de tot tipus de vehicles un total de 106 hores i quatre minuts. Força menys que l’hivern 2016-2017. La diferència entre aquesta temporada hivernal i les anteriors ha estat que la col·laboració entre les autoritats andorranes i franceses ha funcionat. Els precs que des del Principat es van fer als veïns del nord han estat escoltats i, segons diuen els que són els principals damnificats quan es tanca la carretera, els transportistes, ha estat la mateixa ambaixadora francesa al Principat, Jocelyne Caballero, qui més s’ha implicat perquè les autoritats del seu país fessin seves les demandes andorranes. La cooperació des de França ha anat des de duplicar els serveis per mantenir la carretera neta i obrir-la al més aviat possible fins a la coordinació entre Protecció Civil andorrana i la direcció general de carreteres del sud de França (Dirso). Una coordinació que ha permès als transportistes conèixer amb antelació quan es tancaria l’accés i, sobretot, quan es tornaria a obrir. Això ha permès als camioners gestionar els seus viatges a França i ha acabat amb la imatge dels vehicles colgats a la carretera per la prohibició de les autoritats franceses de circular. En espera que finalitzin les obres de millora que s’han de fer a l’única via d’accés a França per evitar les allaus i es minimitzin els tancaments, és imprescindible continuar amb aquesta col·laboració i fer pedagogia als veïns del nord de la importància per a l’economia andorrana de mantenir oberta la carretera. Un accés obert permanentment ha de ser una eina més per incrementar les relacions amb França i equilibrar-les amb Espanya.