Editorial
Excés de velocitat
Un 80% de les multes que els mossos imposen a conductors andorrans són per córrer massa. Una situació preocupant pel risc d’accidents que genera i que demostra que cal conscienciar molt més sobre el respecte a les normes de trànsit
La policia catalana va imposar l’any passat un total de 2.024 multes a conductors andorrans. La gran majoria, concretament el 80%, van ser per excés de velocitat. Els balanços viaris dels mossos d’esquadra mostren com aquesta situació es repeteix cada any sense que es detectin símptomes de millora. Un fet greu perquè demostra que hi ha un gruix de conductors que no respecta les normes de circulació, especialment pel que fa als límits de velocitat. Tot i que el nombre de sancionats ha disminuït lleugerament en comparació amb el 2016, quan es van multar 2.121 persones, les xifres demostren que cal incidir molt més en la necessitat de cenyir-se a les regles de seguretat viària i, concretament, d’aixecar el peu de l’accelerador. Un aspecte crucial per reduir el risc de patir accidents a la carretera i per tant l’índex de mortalitat. Prova de la gravetat de la situació n’és també la xifra de detinguts al Principat cada setmana per conduir beguts. L’any passat van augmentar els accidents provocats per la ingesta de begudes alcohòliques o estupefaents. I aquest any, a mitjan de juny ja s’havien superat el nombre de detencions de conductors ebris que s’havien practicat el primer semestre del 2017. La mitjana és alarmant: sis conductors són arrestats de mitjana cada setmana per conduir borratxos. I el més greu és que un de cada cinc casos és detingut després de provocar un accident de trànsit. És un 20% més que l’any passat, percentatge que demostra fins a quin punt és urgent posar remei a aquesta xacra. Que autèntics perills públics circulin per la carretera, posant en perill la integritat de conductors i vianants, requereix respostes immediates. El Govern ja ha anunciat que la policia destinarà més esforços a intensificar els controls a les carreteres contra el consum d’alcohol i drogues al volant. Però a banda d’això cal desplegar campanyes de sensibilització viària per combatre la poca importància que alguns conductors donen al fet de conduir després d’haver begut o consumit. Sacsejar consciències resulta positiu perquè aquells que no hagin fet abans la reflexió s’adonin del que poden arribar a provocar si segueixen ignorant el compliment de les normes bàsiques de circulació. Element que és vital per garantir la seguretat que tots, possibles infractors i possibles víctimes, hauríem de tenir a les carreteres.