El futur del dièsel
El futur dels cotxes dièsel és una incògnita després dels atacs rebuts els darrers anys. A Andorra les vendes d’aquestes motoritzacions són poc més d’un terç del total quan fa pocs anys significaven la gran majoria
El descens de les vendes de cotxes de gasoil s’està notant des de l’esclat del dieselgate ara fa tres anys. Aquell va ser el punt de partida que a poc a poc ha anat sumant més elements, fonamentalment amb l’anunci d’algunes ciutats de prohibir els vehicles amb aquest combustible que tinguin més de vint anys. I per acabar-ho d’adobar diversos governs han augurat la mort d’aquest tipus de motor en considerar-se altament contaminant. La situació és estranya perquè els fabricants mantenen que els nous motors dièsel no tenen res a veure amb els antics i que no són especialment pol·luents ni perjudicials per a les persones. No ha servit de gaire. A Andorra les vendes ja estan clarament a favor dels cotxes de benzina, que copen dues tercers parts. El dièsel s’està enfonsant, com a últim factor, per l’arribada amb força dels híbrids. Tot plegat garanteix un futur incert per a aquest tipus de motor, encara que no se’l pot donar per mort perquè s’està treballant en models encara menys contaminants. La implantació de noves tecnologies en les motoritzacions ja va fer que el dièsel fa set o vuit anys comencés a perdre part del seu gran atractiu enfront la benzina: el consum. Els nous motors de benzina van aconseguir reduir molt la despesa en carburant. El dièsel també, però percentualment menys. Des de l’associació de concessionaris es defensa que el dièsel pot recuperar el seu atractiu i que no es tracta d’una motorització amortitzada. L’únic que li faltava a l’afer va ser el missatge de la ministra de Transició Ecològica espanyola, Teresa Ribera, quan va afirmar que “el dièsel té els dies comptats; durarà més, durarà menys, però sabem que el seu impacte en partícules i l’aire que respirem és prou important per anar pensant en un procés de sortida”. A Espanya l’efecte no s’ha fet esperar i les caigudes han estat més pronunciades del que s’esperava. Els concessionaris de l’Estat veí auguren que les vendes de dièsel acabaran el 2018 sent poc més d’un terç del total, en un mercat on no fa gaires anys gairebé les monopolitzaven. Al final, segurament, tot el debat acabarà diluint-se si els nous models híbrids i/o elèctrics donen el pas definitiu per començar a ser la compra de referència. Per això, però, cal abaixar preus i posar carregadors.