Editorial

L'embolic dels busos

El comú d’Andorra la Vella ha decidit mantenir l’actual model de circulació dels autobusos interurbans. Les parades que anteriorment estaven a l’avinguda Meritxell es van traslladar a Prat de la Creu i de moment es mantenen allà

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Un cop finalitzades les obres a l’avinguda Meritxell hi havia el dubte de si el recorregut de les línies d’autobús per la capital recuperaria el pas per l’avinguda Meritxell o es mantindria a Prat de la Creu. El comú aposta perquè els busos que passen pel centre d’Andorra la Vella cada vegada siguin menys grans, menys contaminants i menys aparatosos. I en aquesta mateixa línia s’ha decidit mantenir la ruta interurbana pel Prat de la Creu. La cònsol, Conxita Marsol, obre així un debat que en realitat va més enllà de la capital. La major part de les rutes passen per Andor­ra la Vella i demanar que els busos siguin més petits pot afectar en moments puntuals de màxim nombre d’usuaris. La planificació i desenvolupament del sistema de connexió per bus és força complex. La prova més evident és l’aturada sine die del nou model que el Govern preveia per a les línies d’autobús nacional. Amb una forta oposició per part dels empresaris del sector, el nou sistema amenaça de no arribar aquesta legislatura. La mobilitat en bus és un tema prioritari, especialment amb la imatge i model de país que es vol impulsar. Menys cotxes i més transport públic. Andorra ja ha apostat clarament per vendre’s com un país verd. Bicicletes elèctriques, subvencions als cotxes híbrids o elèctrics i aconseguir una excel·lent distribució de les línies de bus per garantir la mobilitat dels ciutadans amb la menor petjada possible. L’embolic que envolta tot el sistema de circulació i les propostes que s’estan presentant apunten que caldria establir una taula multisectorial. Les decisions a prendre són molt importants i afecten tota la ciutadania. Andorra la Vella i Escaldes ja tenen mig pactat acabar fent una línia de bus conjunta que connecti les dues parròquies. És una idea interessant, però que s’hauria de plasmar dins del context global del transport públic. Les dimensions nacionals fan que al cap i a la fi la majoria de trajectes estiguin interrelacionats. És peremptòria la coordinació entre línies nacionals i comunals. Això fins ara no ha passat i la descoordinació provoca duplicacions de serveis mentre que altres necessitats no queden cobertes suficientment. És per això que tots els actors implicats hi han de poder dir la seva i dissenyar el nou model.

tracking