Editorial
Escola en evolució
Les escoles dels tres sistemes educatius van reprendre ahir les classes amb uns 11.000 alumnes que van donar inici a un nou curs escolar que vindrà marcat per la implantació del model Permsea a segon cicle de l’Escola Andorrana
Els col·legis del Principat van reprendre ahir l’activitat després de les vacances d’estiu. Més d’onze mil estudiants van tornar a omplir les aules dels tres sistemes educatius, una xifra lleugerament superior a la de l’any passat, amb un centenar més d’alumnes a l’escola andorrana. Un total de 4.392 alumnes estudiaran al sistema andorrà, que enguany tindrà com a principal novetat la implantació del pla estratègic per a la renovació i millora del sistema educatiu andorrà, l’anomenat Permsea, a segon cicle de primera ensenyança i al segon curs de batxillerat. D’aquesta manera, la promoció que surti del curs 2018-2019 serà la primera amb el nou model, que es va implementar l’any passat a l’ensenyament superior. Es tracta d’un pla basat en nous paràmetres alineats als països més avançats i en el qual l’alumne, i no l’assignatura, passa a ser el centre de l’enfocament pedagògic. Un nou sistema que també implica canvis en les proves que es fan a batxillerat. Els canvis educatius i de models pedagògics suposen sempre un repte per a professors i alumnes, que s’hauran d’adaptar aquest curs a noves programacions i metodologia. Una novetat que arriba amb expectatives de millora i que anirà acompanyada de noves eines de treball que tenen per objectiu que els estudiants adquireixin coneixements amb competències transversals entre les diferents assignatures, seguint les recomanacions de les tendències pedagògiques més modernes. Un canvi, a més, que suposa una nova manera d’adquirir els coneixements que els docents creuen que agradarà als alumnes. Tot plegat ha de servir per posar en valor els centres educatius del sistema an-dorrà per tal que guanyin en prestigi i siguin reconeguts per la preparació amb la qual surten els alumnes, també pel que fa als coneixements d’idiomes, que ja és un dels valors afegits del sistema escolar del Principat. En aquest objectiu troncal hi ajudarà també una altra de les novetats d’aquest curs, i és que l’escola andorrana se sotmetrà finalment a l’examen del famós programa PISA de l’OCDE que avalua els nivells de qualitat, equitat i eficiència. Una fita que permetrà saber en quin nivell concret de competències se situa l’Escola Andorrana. En conjunt, noves perspectives i nous camins d’obertura que han de redundar en la millora de la qualitat educativa d’Andorra.