Editorial

Solucions per al comerç

El president de la Cambra va dedicar una part significativa de la presentació de l’informe econòmic 2017 a enumerar accions a emprendre per ajudar en la reactivació del comerç. Un sector que no segueix el ritme de la recuperació

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

La Cambra de Comerç va tornar a evidenciar ahir la situació difícil que travessa el comerç. En la presentació de l’informe econòmic del 2017, el president de l’entitat va insistir que el sector no s’ha beneficiat dels símptomes de millora econòmica general ni tampoc de la recuperació de les xifres de visitants. Viu una fase preocupant de pèrdua de competitivitat per un seguit de factors que Miquel Armengol va tornar a enumerar: l’eclosió del comerç electrònic, la forta competència d’altres destinacions, la dificultat per oferir una oferta diferenciada a la que es pot trobar a l’entorn o una atenció al client sovint deficient van ser algunes de les problemàtiques citades. El responsable de la Cambra va insistir en la necessitat de recuperar terreny en la transformació digital del comerç, de modernitzar també l’aspecte dels establiments, de revertir la sensació que ja no val la pena comprar a Andorra perquè ja no hi ha diferencial de preus i de contribuir que els negocis tinguin personal format i que atengui en català. Totes, receptes compartides i que necessiten de l’ajut del sector públic i de la ferma implicació del privat. Per a qüestions com ara la formació del personal calen empresaris convençuts que és una inversió necessària. No s’hi val culpabilitzar només el treballador que no atengui en català. Les empreses han d’oferir la possibilitat a l’empleat de formar-se i que això no suposi una càrrega horària extra en un sector en què ja és prou difícil conciliar la vida laboral i familiar, i el Govern s’hi ha d’implicar més perquè és el responsable de garantir que s’usi la llengua oficial en l’atenció al públic. És cert que la situació actual complica més ser exigent en aquest sentit. Hi ha una rotació de personal evident i enormes dificultats de contractació perquè s’hi ha sumat una problemàtica afegida, la del lloguer. Però és ben clar que s’hi ha de fer alguna cosa perquè l’atenció de qualitat al comprador és una pota fonamental per a recuperar clients. Els comerciants sovint es queixen de les dificultats per mantenir el negoci no només per la davallada de les vendes, també perquè han d’abonar lloguers pels locals massa elevats. Menció que també va fer el president de la Cambra. En aquest sentit també s’ha d’apel·lar a la comprensió dels propietaris. La situació del comerç s’ho val.

tracking