Editorial
Els hotelers s'enfaden
Francesc Camp va retreure dijous als hotelers la falta d’implicació en la venda d’entrades del Cirque du Soleil. Unes declaracions que no han agradat als empresaris. I així ho han deixat clar les dues associacions del sector
En un to molt mesurat, però la Unió Hotelera, que els últims any ha mostrat molta sintonia amb els projectes del ministeri de Turisme, va deixar clar ahir a través d’un comunicat la disconformitat amb les declaracions que Francesc Camp i el director de Producte d’Andorra Turisme, Enric Torres, van fer dijous passat durant la presentació de les dades d’impacte econòmic del darrer espectacle del Cirque du Soleil. Discrepància a la qual també es va sumar Autèntics Hotels d’Andorra, entitat que sí que s’ha mostrat més crítica amb la gestió del ministeri els últims anys. Els textos són diferents, no és un mateix comunitat signat pels dos col·lectius, però l’acció conjunta evidencia que Camp ha generat malestar i que possiblement li toqui reconduir la situació –si és que no ha començat a fer-ho– perquè la dissensió no es faci més gran. Perquè de fet les dues entitats es mostren constructives i conviden Andorra Turisme a buscar solucions per als problemes que els propis hotelers han constatat respecte a la venda d’entrades i, d’aquesta manera, incentivar la seva participació. El ministre possiblement no va mesurar les afirmacions. Primer perquè un empresari és qui ha de decidir si al seu negoci li interessa o no participar d’aquesta iniciativa turística, no en té cap obligació, tal com li recorden els interessats. És feina de qui ho impulsa, el ministeri i Andorra Turisme, buscar la complicitat d’uns actors necessaris com són els allotjaments turístics. I si tal com apunta la Unió Hotelera han comprovat que les entrades que havien adquirit per als seus clients estaven pitjor ubicades que les que s’ofertaven a la venda directa o si, tal com afegeix Autèntics Hotels, els establiments perden diners si no col·loquen tots els tiquets perquè no hi ha un sistema per poder retornar les entrades no venudes, és evident que hi ha qüestions a millorar si és que es vol major implicació del sector. Un dels objectius principals del Cirque és el d’atreure turistes que pernocten, i per això es fa necessària la col·laboració dels allotjaments. Iniciatives com els paquets combinats de nit d’hotel més entrada són un encert, però els negocis que hi participen ho han de fer amb un seguit de garanties, no només per la fe cega en l’atractiu de l’espectacle. La dissensió hauria de servir per fer millor les coses en el futur.