Editorial

L'accés a França

El cap de Govern i la prefecta de l’Arieja van mantenir ahir una trobada i entre altres temes van parlar de les obres de millora de l’RN-20. De la reunió no en va transcendir si hi haurà o no talls a la carretera d’accés a França aquest hivern

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El cap de Govern, Toni Martí, es va reunir ahir amb la prefecta de l’Arieja, Chantal Mauchet, en la seva primera visita a Andorra. No hi va haver cap roda de premsa i en el breu comunicat que l’executiu va fer arribar als mitjans es destacava, sense entrar en cap tipus més de consideració, que una de les qüestions tractades va ser el projecte de millora de la carretera RN-20, que “és una obra molt rellevant per als dos territoris”. Al respecte, la nota només s’acompanyava d’una petita valoració de Martí remarcant la importància d’aquest projecte per “reequilibrar la balança comercial i turística” i que “mostra el compromís d’Andorra, ja que es tracta de la primera vegada que s’inverteix fora del país”. Més enllà de si la visita de la principal autoritat de l’Arieja mereixia per part del servei de comunicació del Govern alguna cosa més que una nota de premsa, la imminent arribada de l’hivern potser sí que exigia que els dos mandataris donessin més informació de com es troba aquest projecte vital per evitar els habituals tancaments de la carretera per la neu o a causa del perill d’allaus. L’hivern passat, cal recordar, a la carretera d’accés a França hi va haver restriccions al pas dels camions de més de 19 tones una seixantena de dies i la via va estar completament tallada al trànsit a tot tipus de vehicles durant 106 hores en onze jornades diferents. Des de fa uns anys, aquests tancaments ja no deixen colgats els camioners, ja que la majoria dels transportistes obvia aquesta ruta quan baixen les temperatures. Els treballs que han de reduir gradualment els talls a l’accés a França perquè finalment aquests passin a ser puntuals o a millor vida van començar fa dos estius i s’han d’allargar encara tres anys més. Es tracta d’una obra de gran importància estratègica perquè Andorra i França no es poden permetre més hiverns amb problemes a les carreteres si no es volen reduir encara més les ja minses relacions comercials entre els dos estats, amb Espanya sent el principal i amb molta diferència país importador de mercaderies del Principat i també de turistes. Una obra, la dels corredors d’allaus de l’RN-20 i l’RN-22, que a més de per la seva importància estratègica és per si sola un exemple de col·laboració interfronterer, ja que el cost de la mateixa és compartit a parts iguals pels executius andorrans i francesos.

tracking