Editorial
Prohibir els patinets
El Govern ha avançat que s’està treballant per establir una legislació que prohibeixi que els patinets elèctrics circulin per les voreres. Aquest nou mitjà de transport es pot convertir en un problema si no es determina per on anirà
La prohibició de circular per les voreres amb patinets elèctrics és lògica perquè algun usuari d’aquest giny pot perdre’n el control i fer mal a algun vianant. La proliferació d’aquest nou mitjà de transport obre un debat respecte per on ha d’anar i com s’ha de regular. No tindria sentit que les voreres es convertissin en un carril per a patinets i vianants perquè les diferents velocitats a les quals van comportaria haver d’anar esquivant i qualsevol gir brusc d’un vianant podria derivar en un impacte. A dia d’avui és habitual veure patinets elèctrics circulant per les voreres ja que, encara que sigui contradictori, és el seu hàbitat natural perquè l’alternativa és circular pels carrers amb cotxes, motos i camions. És evident que el perill que patiran aquests usuaris anant pels carrers i carreteres és infinitament més gran que el dels vianants. Qualsevol mala frenada significarà un impacte directe d’un vehicle amb la persona que va damunt del patinet. Es parla de fixar l’obligatorietat de portar casc, però això no elimina bona part dels riscos. La situació de l’usuari de patinet és força més delicada que la del ciclista, ja que el primer impacte sovint és a la bicicleta (tot i que també corren molt perill i hi ha accidents mortals), mentre que per a l’usuari del patinet és directament el cos. Demanar a aquests usuaris que vagin circulant com si portessin un cotxe o una moto, quan ni tan sols porten retrovisor, sembla exposar-los a una situació difícilment assumible. El debat sobre com solucionar el problema dels patinets s’ha d’obrir i no tenir apriorismes. L’ideal seria que anessin només pel carril bici, però això suposaria haver de fer carrils bici a tots els carrers. Aquest pot ser un objectiu a trenta anys però impensable ara mateix. El patinet elèctric apunta que serà un dels regals estrella d’aquest Nadal. Per moure’s pel centre d’Andorra la Vella i Escaldes és ideal. A més, és perfecte pel concepte de mobilitat sostenible que es vol impulsar. No ocupa aparcament, no pol·lueix, treu cotxes de la xarxa viària... En principi tot haurien de ser avantatges i motivar-ne la potenciació de l’ús, però quan arriba el moment de circular el problema és tan gran que és una incògnita saber com se solucionarà. Perquè el problema no és d’Andorra, sinó global.