Editorial

El futur dels cotxes

Els concessionaris de vehicles qualifiquen el 2018 com un any dolent perquè el nombre de vendes ha disminuït en relació amb el 2017, tot i que les xifres del primer trimestre convidaven a l’optimisme. La falta de finançament frena les operacions

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Les dades sobre la venda de vehicles que facilita el departament d’Estadística i les que manegen els concessionaris no coincideixen pràcticament mai. El tancament de l’any 2018 no ha estat una excepció. Perquè una cosa són les matriculacions i una altre la venda. Mentre que les dades oficials conviden a l’optimisme pel que fa als turismes amb un increment respecte al 2017 d’un 2,1%, les dels concessionaris, tot el contrari, des del moment que no s’han pogut ni mantenir les magnituds de l’exercici anterior. Tot i que el primer trimestre les vendes van ser significativament superiors, fins al punt que la projecció que es va fer per a tot el 2018 era la de superar en 200 vehicles el 2017. La realitat és que se n’han venut 12 menys, sobretot perquè des del setembre les transaccions han anat clarament a la baixa. Dos són els motius que expliquen l’alentiment i caiguda de les vendes. Les dificultats per obtenir finançament per part dels potencials compradors i els dubtes que planen sobre quin tipus de vehicle és el que s’ha de comprar davant d’un futur incert sobre els tipus de motor i de combustible. I en aquest sentit els més penalitzats han estat els de gasoil, amb una caiguda del 30% motivada per les restriccions cada cop més esteses sobre aquests cotxes i l’anunci de moltes marques que deixaran de fabricar-ne en breu. Tot i que ofereixen avantatges, si es materialitzen totes les amenaces, el valor de revenda caurà en picat. Ara bé, tampoc és clar si l’opció idònia és els de gasolina, els híbrids endollables o els elèctrics. La tendència apunta que s’acabaran imposant els darrers perquè el món va cap a les energies netes, però encara presenten seriosos problemes d’autonomia i de recàrrega. A banda de l’elevat preu dels que donen unes prestacions més homologables a les que estem acostumats. El cost també és un fre per a la venda dels híbrids tot i la iniciativa del Govern de subvencionar-ne la compra. Una proposta molt ben rebuda pels concessionaris encara que no arriba a cobrir la diferència de preu en comparació als tradicionals. Si en la qüestió del finançament es poden buscar solucions, més difícil és desxifrar cap a on va el futur dels cotxes, una disjuntiva en què els concessionaris tenen poc a decidir. L’únic és apostar per les opcions més innovadores, però sempre és un risc elevat.

tracking