Editorial
Taxa turística
El primer per fer pagar l’import és saber on aniran els diners
La pretensió d’establir una taxa que vagi destinada a sufragar les despeses d’un projecte de promoció turística, i es pressuposa que hi estarà inclòs el personal assignat, sembla una idea contradictòria amb el concepte base. Un impost d’aquestes característiques s’imposa perquè la recaptació vagi destinada a minimitzar l’impacte sobre el medi, la societat i els habitants, de l’arribada massiva de visitants. El fet de ser un país de 80.000 habitants que acull milions de turistes comporta un impacte important. Qualsevol taxació al turista ha de revertir per compensar qualsevol dels efectes negatius que comporta. Però fer pagar als que venen per fer que vinguin més no és quelcom gaire lògic. El projecte de la Confederació Empresarial per crear una Marca Andorra té un component bàsicament positiu. Però el que no es pot pretendre és que per pagar-ho s’hagi de posar un nou impost, per petit que sigui. Perquè al cap i a la fi és igual que siguin vint o cinc cèntims, ja que com en qualsevol taxa la decisió important és si es crea. L’import o el percentatge d’inici és secundari perquè es pot modificar a l’alça en la proporció que vagin desitjant els que van manant. El malestar dels hotelers és evident per la manca d’informació rebuda i de consens. La Unió Hotelera afirma que la gran majoria d’establiments hotelers no estan d’acord amb l’aplicació d’aquesta nova mesura. Certament, està fora de lloc que la CEA llancés aquesta proposta si no l’havia tractat amb els hotelers, que són els principals implicats perquè hauran d’apujar el preu de l’habitació en equivalència a l’import de la taxa. Ha de ser la dotació per a promoció turística (la pública, la privada o conjunta) la que pagui, si es creu convenient, el projecte de la Marca Andorra. La taxa ha de ser un tema molt estudiat i treballat, fins al punt que abans de plantejar-se un impost d’aquest tipus s’ha de tenir clar per què s’utilitzaran els diners. I segurament seria molt positiva si amb ella s’ajudés a fer la desviació de Sant Julià de Lòria, la neteja dels rius, la de la muntanya, les polítiques de reciclatge, el transport públic, la mobilitat elèctrica i tants altres projectes relacionats amb l’esperit de l’import. Destinar-ho a promoció és simplement un error de base.