Editorial

El futur del SAAS

El Servei Andorrà d’Atenció Sanitària (SAAS) ha estat un organisme discutit històricament que ha estat blanc de constants crítiques. A la campanya hi ha partits que demanen obertament per la seva desaparició definitiva

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El SAAS es va crear l’any 1986 com a entitat parapública per a l’administració de tots els recursos públics del servei sanitari. La idea passava per fusionar la gestió sanitària en un únic òrgan administratiu i funcional, al mateix temps que havia de funcionar com a element regulador de la despesa sanitària. S’ha de posar en context que quan va néixer el servei no existia l’actual hospital Nostra Senyora de Meritxell i tampoc un Govern amb plenes funcions. Es va intentar establir una entitat que estigués enmig del ministeri, que llavors era de mínims, i dels professionals liberals. En els 34 anys d’història sempre ha estat contestat perquè finalment s’ha convertit en una entitat estranya que actua en realitat com un ministeri paral·lel i on el mateix president és el ministre i el director ocupa el mateix càrrec a l’hospital. Aquesta duplicitat ja mostra l’escàs sentit comú que ha acabat agafant l’estructura amb situacions tan estranyes com que el director del SAAS és el principal supervisor de si mateix quan es posa el barret de director de l’hospital. L’augment exponencial del nombre de treballadors de l’hospital i l’increment de les tasques del SAAS com a organisme de gestió i control han desvirtuat el propòsit primigeni. És difícil establir si el SAAS ha de desaparèixer perquè les seves tasques les assumeixi el ministeri o s’ha de fer una reforma profunda de funcions i estructura. Fa anys que el model ha quedat obsolet i la sanitat andorrana paga aquest peatge. És positiu que durant la campanya es posi el tema damunt de la taula, ja que és un important focus de debat. La sanitat ha estat en els darrers anys un problema molt gros, amb un risc electoral important. S’ha preferit anar dotant dèficits anuals i apostar per una reforma del model, però sense plantejar-se un canvi estructural. Possiblement els dos canvis han d’estar relacionats perquè s’evitarien una sèrie de conflictes només donant a cada actor el barret que li pertoca. És cert, però, que tots els partits que han apostat clarament per reformes en el camp sanitari ben poca cosa han fet un cop han arribat al poder. Els grans canvis encara estan per arribar i per optimitzar els recursos seria molt positiu que el SAAS sigui una prioritat a l’hora d’establir que es reestructurarà.

tracking