La condemna del dièsel
L’exercici actual es presenta com a molt complicat per a la venda de cotxes dièsel. Els concessionaris no entenen per què s’ha estigmatitzat un sector que amb els motors moderns no és pas més pol·luent que el de benzina
Els cotxes actuals de gasoil tenen unes emissions de diòxid de carboni que són equiparables als de gasolina. Parlem dels actuals, els cotxes de fa deu anys, no. Però s’ha espantat la gent, sembla que ara els governs estan començant a rectificar però, de moment, ja han posat la por al cos, amb la qual cosa la gent no sap què comprar. Així explicava el president de l’associació de concessionaris de cotxes, Xavier Calvis, la sensació de preocupació que hi ha entre el sector per la caiguda de les vendes dels vehicles dièsel. L’onada en contra d’aquests motors és molt complicat que pari perquè un cotxe és una inversió molt elevada i no es vol córrer el risc que comenci una campanya impositiva per desincentivar-ne l’ús. Davant dels dubtes les vendes han caigut pel terra i s’està produint una situació molt estranya. Els fabricants han reduït molt poc la fabricació de cotxes amb aquest motor, però es continuen fent moltíssimes unitats quan la demanda als països occidentals és de mínims. És complicat a hores d’ara saber si la campanya que diversos governs i partits polítics van fer contra el dièsel estava justificada o se’ls en va anar la mà. El cert és que entre la població ha quedat com un tipus de vehicle obsolet amb un excés de contaminació pel qual gairebé ningú vol apostar. La immensa majoria del parc automobilístic nacional és dièsel i durant molts anys serà així. Quan la tecnologia va permetre que els motors dièsel tinguessin prestacions similars als de gasolina a un cost de despesa en combustible menor es van menjar el mercat. Durant molts exercicis la immensa majoria de vehicles comprats al mercat andorrà pertanyien a aquest grup. Es tardarà molt temps a reabsorbir tot aquest volum. En realitat, el més important és anar derivant gradualment cap als motors elèctrics perquè són clarament el futur i la reducció de costos d’aquests vehicles acabarà permetent el sorpasso envers els de combustible fòssil. L’administració ha de seguir el camí de promoure i subvencionar les motoritzacions elèctriques, així com millorar la xarxa de transport públic i l’ús de la bicicleta elèctrica. Un territori limitat com l’andorrà és ideal per poder desenvolupar projectes per al transport sostenible i respectuós amb el medi ambient.