Editorial
El Pas i el comerç
Vuit dies després del tancament de l’RN-22, la carretera d’accés a Andor-ra per França, el Pas de la Casa està buit. Buit de visitants, buit de compradors i buit de vida. En un mes, el de maig, que tot i no ser temporada alta tampoc és temporada baixa perquè a França coincideixen dues jornades festives amb els seus respectius ponts. Un mes que, comercialment parlant, és molt millor a la localitat encampadana que no pas l’agost i que els establiments ja donen per més que perdut. Ara, la segona setmana de tancament de la carretera i d’incomunicació del Pas de la Casa via França ha de ser la de concretar les mesures per evitar la ruïna dels comerciants i la possible pèrdua de llocs de treball. Avui està prevista una nova trobada entre tots els actors implicats per posar sobre la taula quines han de ser les mesures més imminents a aplicar i al Govern en funcions li tocarà decidir quines es poden dur a terme i quines no. Quan la carretera torni a estar oberta i la normalitat s’instal·li en la localitat encampadana serà el moment de comptabilitzar les pèrdues econòmiques del sector comercial del Pas de la Casa. Però el que no ha de portar a enganys l’excepcionalitat del que està succeint al Pas de la Casa és que el comerç en aquesta localitat en particular i en tot el país en general sembla tocat de mort. Ho posen en relleu les opinions del sector en l’enquesta de conjuntura del darrer semestre del 2018 que la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis va fer pública la setmana passada i que reflectia que el sector econòmic era el que havia sortit més mal parat dels darrers sis mesos de l’any passat. I no sembla que estigui millorant en el que va de 2019 si fem cas a l’opinió de les associacions de comerciants del país, que qualificaven el primer quadrimestre de l’any com pitjor en vendes que el passat exercici. I és que el comerç, un dels sectors tradicionals de l’economia andorrana, sembla que no ha sabut adaptar-se als nous temps, tant socials com a l’hora de comprar. Cada cop hi ha menys fumadors i el tabac, com l’alcohol, està deixant de ser un factor d’atracció del turisme de compres. També ho ha deixat de ser el preu, ja que les compres per internet han abaratit molts productes. El sector necessita posar-se les piles i mirar com aconseguir que venir a Andorra torni ser atractiu per als compradors.