Editorial
Fre als accidents
La campanya del Govern i l’Automòbil Club d’Andorra, que durarà tres anys, té l’objectiu d’acabar amb les víctimes mortals a la carretera i d’entrada dirigirà la mirada als conductors i passatgers més fràgils: els que circulen en moto
El Govern i l’Automòbil Club d’Andorra van presentar ahir una campanya de conscienciació que té com a objectiu frenar el nombre d’accidents amb víctimes mortals a les carreteres del Principat. Una campanya que portarà per títol Missió zero accidents i que tindrà una durada de tres anys. A la presentació de la campanya es va posar sobre la taula que és el col·lectiu de motoristes qui més ha patit els accidents mortals en els darrers anys. Set dels darrers vuit morts a la carretera circulaven en vehicles de dues rodes i el 37% de les persones que han perdut la vida en accidents de trànsit entre el 2004 i el 2017 viatjaven en motocicleta. La dada és encara pitjor si es compara amb la mitjana europea, en què en el mateix període de temps circulaven en un vehicle de dues rodes el 15% de les persones que van morir en accident de trànsit. Una altra dada que es va evidenciar ahir a la presentació de la campanya és que no són els conductors joves les principals víctimes dels accidents mortals amb moto. El perfil és de conductors d’entre 30 i 60 anys que piloten motocicletes de gran cilindrada. Tot fa pensar que darrere d’aquests accidents mortals, tenint en compte el perfil de les víctimes i dels vehicles que pilotaven, hi ha una barreja d’excés de velocitat i de manca de preparació per conduir motocicletes que són més pròpies d’un circuit de velocitat que no pas d’unes carreteres com les andorranes. És una bona notícia que es dugui a terme una campanya de conscienciació perquè està demostrat que ajuden que els conductors siguin més prudents a la carretera, però també és imprescindible la realització d’accions més directes i en aquest cas destinades al col·lectiu que més risc té a l’hora de circular com és el dels motoristes. L’Automòbil Club d’Andorra té raó quan diu que s’han de combinar les mesures repressives, és a dir, els controls a la carretera, amb les mesures pedagògiques. És important que hi hagi una alta participació en els cursets teòrics i pràctics que l’entitat ha organitzat els mesos de maig, juny i juliol per millorar la tècnica de conducció de motocicletes. També ho és la reformulació que s’ha realitzat del programa de la ITV oferint formacions i revisions gratuïtes als conductors. I aquests s’han de conscienciar que són els més fràgils a la carretera i evitar maniobres que els posen en perill.