Editorial

Nou model de transport

El Govern es va acomiadar ahir amb la presentació de la concessió de les línies de bus i una remodelació de tot el sistema que busca augmentar l’ús del transport públic. El nou model serà plenament operatiu al febrer

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Gilbert Saboya va aprofitar l’últim dia de l’executiu abans que Xavier Espot sigui investit cap de Govern per presentar la concessió del nou model de transport públic. Saboya ha culminat quan ja sonava la campana el projecte més important dels que ha tingut entre mans en l’etapa posterior a deixar el ministeri d’Exteriors. Damunt del paper, o del PowerPoint, el projecte sembla engrescador a la recerca d’una millora global que ajudi a augmentar l’ús del transport públic. El més interessant és el pas endavant que, en principi, s’assolirà en aspectes en què hi havia obsolescència. Les innovacions de tenir una màquina de bitllets dins de l’autobús i una a les parades, càmeres de control dins del vehicle per evitar que el conductor hagi de fer de vigilant, una aplicació per pagar amb el telèfon o l’opció de fer diferents trajectes amb el mateix bitllet sempre que estigui en la mateixa zona tarifària són alguns dels punts més destacats. La voluntat d’aplicar descomptes per als abonaments també és interessant, així com l’ampliació de les rutes, solucionant mancances com el fet que no arribaven autobusos a totes les pistes d’esquí. La presentació també ha coincidit amb la jornada sobre la mobilitat elèctrica, en què s’ha tornat a posar damunt de la taula el tema de la regulació del patinet elèctric. Les característiques del Principat fan que l’ús del patinet elèctric sigui ideal per a la mobilitat dins de cada parròquia. És un transport no contaminant, supereconòmic i que podria fer que es deixessin milers de cotxes cada dia a casa si el seu ús fos extensiu. Tot són avantatges excepte el problema fonamental de per on ha de circular. L’ideal seria que la majoria dels carrers de cada parròquia comptessin amb un carril bici per on poguessin circular també els patinets. I de pas, evidentment, es podria potenciar l’ús de la bicicleta elèctrica com una alternativa més en el transport verd. Els carrils bici, però, només es troben gairebé en zones interurbanes, fet que serveix de ben poc perquè els patinets no estan pensats per fer llargues distàncies. De moment estan condemnats a anar per la carretera i per tant a no utilitzar-se pel risc. El director general de l’Automòbil Club ja va demanar ahir que es reguli i que es faci el possible perquè sigui viable.

tracking